Hei,
min boddør er plassert rett overfor inngangsdøren til huset. Inngangsdøren er venstrehengt, og det er også boddøren.
Jeg planlegger å bytte boddør og øke størrelsen. Siden den i dag åpnes innover, vil den nye større døren oppta mer plass i boden hvis den også skal åpnes innover.

Finnes det regler for hvilken vei boddører skal åpnes? Kan jeg bruke høyrehengt i stedet?

Hilsener

Legg ved en skisse.

Så vidt jeg vet er det vel bare baderom der dører uttrykkelig skal gå utover, men ytterdøren pleier jo alltid å gjøre det samme, og hos meg gjør både lageret og garasjen det også. Du får ha den slik det passer plassen best. Det kan jo være dumt om dørbladene kan kollidere med hverandre hvis det skulle være veldig trangt mellom inngang og lager?

• Liker
Dilato
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Så vidt meg bekjent er det vel bare bad der dørene uttrykkelig skal gå utad, men ytterdøren pleier jo alltid å gjøre det samme, og hos meg gjør både boden og garasjen det også. Du får ha den slik det passer plassen best. Det kan jo være dumt om dørbladene kan kollidere med hverandre hvis det skulle være veldig trangt mellom inngang og bod?
Kommer ikke til å gjøre det. Selv om jeg har 10x21 på både ytterdøren og boddøren, vil de ikke kollidere med hverandre i åpen stilling. Har målt.

Alti Alti skrev:
Legg ved en skisse.
Nå så

• Plantegning som viser et lager, en sluse og et hus, med skyvedører i mellom dem.
Noen?

Totte_S
Du kan trygt kjøpe høyre eller venstre, åpne utover eller innover. En utadgående tetter teoretisk bedre mot regn pga terskelen.
I offentlig miljø og leiegårder finnes det krav pga evakuering, men ikke i ditt lager om du ikke kan forvente kødannelse ved en eventuell evakuering av lageret. 😉( en omtrentlig skrivelse som gjelder leiegårder…)

• Liker
Alti
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Du kan trygt kjøpe høyre eller venstre, åpne utad eller innad. En utadgående tetter teoretisk bedre mot regn pga terskelen.
I offentlig miljø og utleieboliger finnes krav pga rømning, men ikke i ditt bod hvis du ikke kan forvente kødannelse ved en eventuell rømning av boden. 😉( en omtrentlig skrivning som gjelder utleieboliger…)
Ettersom både boddøren og ytterdøren til huset er i en sluse så er dørene beskyttet mot regn og vind.
Takk for svar, da føler jeg meg trygg uansett hvilken retning det blir på døren.

• Liker
Totte_S
  • Laddar…
I offentlige bygninger skal ytterdører åpnes utover.

Slik var det ikke i Grue kirke i Norge i 1822. Mer enn 110 personer brant inne. Alle trengte seg sammen og ville ut. Dørene lot seg ikke åpne på grunn av at folk trengte på.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.