Y
cc30 og 13mm gips så trenger jeg ikke plywood plate bak, er dette et faktum eller en sjanse?

dersom man kan stole på at ikke flisene sliter seg løs når veggen vibrerer - da vil jeg få bedre festemulighet mot taket.

Hvis du triangulerer og bygger regelverket fornuftig er det et faktum.

Y
er det viktig at det er 13mm gips.

eller fungerer det like godt med 6mm renoveringsgips sammen med 9mm plyfa samt sjenerøst med spikerslag?

Er det virkelig sånn millimeterpassing på byggeplassen? Hvor mange millimeter fix har du tenkt å ha?

Y
13mm gips = 12,5 millimeter inn på innertakets glespanel. Da kan jeg feste den med skru mot taket, men det er jo litt knapt.

6mm gips = 19,5 inn på innertakets glespanel. Ingen stor forskjell men i riktig retning.

Det blir mer arbeid å bygge uten en plan da jeg trolig må bygge ut øvrige seksjoner da. Samt får en unødvendig dyp hylle.

3D-modell av et byggprosjekt med målinger av forskjellige paneler i farger: rød, grønn og blå. Viser tykkelse og plassering i konstruksjon.

Sist redigert:
Bygg i sponplater og flis direkte på sponplaten. Flisen fester du med flislim, ikke vanlig fix. Det kommer til å holde garantert! Skulle ha løsnet fliser som var limt i et kjøkken en gang, og det var umulig å fjerne. Måtte sage ut hele platen fra veggen og sette inn ny. Man trenger ikke komplisere det med gips på en slik overflate.

Y
Oppdaget at jeg kunne ha tykkere plate om jeg byttet til 6mm renoveringsgips.

16mm treplate + gips.

Kryssfiner burde vel motstå fukt bedre samt være mer vrid-stiv enn sponplate?

Er jo en høyt plassert kasse der fukt risikerer å sette seg fast.

Og duger 6mm gips for å bare få den døde overflaten å jobbe med?

Kryssfiner fantes dog ikke som 16mm uten 12+4 plater isf.

3D-modell av en struktur, viser ulike lag i blå, grønn og rød, merket med tykkelser i millimeter.

Sist redigert:
Yrrol skrev:
Oppdaget at jeg kunne ha tykkere plate om jeg byttet til 6mm renoveringsgips.

16mm treplate + gips.

Kryssfiner burde vel tåle fukt bedre samt være mer vrid-stivt enn sponplate?

Det er jo en høyt plassert boks der fuktighet risikerer å bli sittende fast.

Og duger 6mm gips for å bare få den døde overflaten å jobbe med?

Kryssfiner fantes dog ikke som 16mm uten 12+4 plater i steden.

[bilde]
Skal den være på badet? Forstod jeg det ikke som...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.