4.026 lest ·
22 svar
4k lest
22 svar
hvilken plate sammen med gips for å kunne flislegge?
Avhengig av hva du har for regelavstand trengs ingen plate i det hele tatt?
Vil man forsterke veggen eller ha noe bra å skru i bak gipsen setter man OSB eller om man vil betale litt mer, plywood. OSB er 11mm, plywood er vel 12.
Vil man forsterke veggen eller ha noe bra å skru i bak gipsen setter man OSB eller om man vil betale litt mer, plywood. OSB er 11mm, plywood er vel 12.
1. om jeg trenger å bygge ut 29mm før gipsen..hvilke plater ville dere ha brukt da?
2. ville renoveringsgips oppå treverket vært tilstrekkelig for å kunne flislegge? (ikke 6mm gips uten noe bak, men tenker rett foran treverket)
2. ville renoveringsgips oppå treverket vært tilstrekkelig for å kunne flislegge? (ikke 6mm gips uten noe bak, men tenker rett foran treverket)
Sist redigert:
Jeg har litt vanskelig for å visualisere hvordan det trenger å se ut, en skisse kanskje ville hjelpe?
Men skal du legge 29 mm plater bare for å bygge ut? Er det ikke bedre å legge opp det om det er så tykt?
Når det gjelder renoveringsgips ville jeg si ja, men bare om den dekker hele overflaten, og ikke bare sitter på lekteren. Ellers beveger den seg jo med underlaget.
Men skal du legge 29 mm plater bare for å bygge ut? Er det ikke bedre å legge opp det om det er så tykt?
Når det gjelder renoveringsgips ville jeg si ja, men bare om den dekker hele overflaten, og ikke bare sitter på lekteren. Ellers beveger den seg jo med underlaget.
Har en kasse på gulvet.. skal lage en kasse over den ved taket... problemet er at for å utnytte glespanel må jeg øke dybden noe, dvs bygge ut både eksisterende og kommende kasse med 29mm.
Sitter og lager en 3d tegning nå men vanskelig å få til en bilde som sier alt.
Sitter og lager en 3d tegning nå men vanskelig å få til en bilde som sier alt.
Allvitende
· Stockholms län
· 822 innlegg
Kan du ikke bruke slike falske fliser der? Fibo Trespo eller hva det heter? Veier ikke så mye.
Medlem
· Stockholms Län
· 151 innlegg
Lux/Byggskivor er vel ca 30mm tykke og direkte flisbare, brukes f.eks. for badekarskanter
10mm fliser. ganske store plater, ikke løse biter. totalvekten blir sikkert den samme men burde jo være større risiko for at platen kan løsne enn om det er småbiter.
Får nok beregne med doble plater av ulike slag likevel for ikke å måtte bekymre seg.
Får nok beregne med doble plater av ulike slag likevel for ikke å måtte bekymre seg.
Bygg med stendere, stender cc30, bruk vanlig 13mm gips. Du burde legge mer energi på å tenke over hvordan du fester dette i taket enn selve gipsen/flisleggingen.
Det er stenderne som gjør at konstruksjonen ikke faller sammen i dette tilfellet, tenk på platene som underlag for fliser kun.
Det er stenderne som gjør at konstruksjonen ikke faller sammen i dette tilfellet, tenk på platene som underlag for fliser kun.