Hei,

Jeg skal frese inn en Hide the lite profil thin i en IKEA dekkplate:

7501294p.jpg 7501294m.jpg

Det er 2 plater som trenger å freses, en på nær 2,40 og en på 60 cm.

Bør man leie en finere fres for dette, eller bør man kjøpe en fres? Og hvilken type fres er best for dette arbeidet?

Jeg har en sirkelsag (Bosch GKS 165) men hva jeg kan se så kan man ikke endre sagedybden så mye.

Fres med skinne er det du trenger, lei hvis du ikke har mer arbeid for den.

Stefan N skrev:
Fres med skinne er det du trenger, lei hvis du ikke har mer arbeid for den.
Aha, ja, alternativet var ellers fres med anslag eller at man kjørte etter en rettholt. Men jeg har ikke noe annet jeg skal frese og har egentlig aldri følt behov for en fres. Skal jeg kjøpe en så koster den vel 1500 kr likevel og da er det fortsatt uten skinne. Skal man leie så er det trolig ikke mer enn par 100 lapper.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med at sagdybden ikke kan endres slik at det går an å spore med den.
Nå har jeg aldri prøvd akkurat den sagen du har, men på de jeg har brukt kan sagdybden justeres fra null.

sblixten skrev:
Jeg forstår ikke helt hva du mener med at sagdybden ikke kan endres slik at det går an å spore med den.
Nå har jeg aldri prøvd akkurat den sagen du har, men på de jeg har brukt kan sagdybden settes fra null.
Kontrollerte manualen og det ser ut til å være mulig å justere. Men spørsmålet er hvor bra det blir å kjøre med en sirkelsag her? Føles som ganske mye ekstra jobb med tanke på at rettholten må flyttes for hver spor man skal lage til man kommer opp i 20,4 mm.

snowjim skrev:
Kontrollerte manualen og det ser ut til å kunne justeres. Men spørsmålet er hvor bra det blir å bruke en sirkelsag her? Føles som ganske mye ekstra arbeid med tanke på at retteskinnen må flyttes for hver rille man skal lage til man kommer opp i 20,4 mm.
Sannsynligvis mindre ekstra arbeid enn det tar å dra og leie en fres ;)

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Og du tror det blir samme resultat?

Stefan N skrev:
Og du tror det blir samme resultat?
Det gjør jo ingenting om det slår på en millimeter enten i sidelengs eller dybde i ditt tilfelle, da profilen dekker det.
Så sluttresultatet vil definitivt bli det samme.

Lettest er jo å sage ytterkantene først, så 1 eller 2 snitt imellom
Strimlene som blir imellom bryter du bort med kniv eller stemjern

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Sjekket med Cramo og de skulle ha 170 kr ekskl mva og forsikring for selve håndoverfresen og deretter kjøper man stålet og det koster 200 kr ekskl mva. Så totalt vil det ende på ca 500 kr inkl alt for å leie den 1 dag.

De har ingen håndoverfreser som følger med skinner, så man bruker en anslag sier de.

Skulle jeg ha kjøpt en, ville det trolig vært denne Makitaen: https://www.toolab.se/product/RP0900K-Makita-Overhandsfras-8mm-900W men det er likevel 1500 kr pluss stål på det.

Ikke et åpenbart valg direkte.

Kanskje jeg kan bruke sirkelsagen i stedet. Vet dog av erfaring fra jeg sagde dekkplater at det ikke blir 100% rett selv med retteskinne montert, dvs. man kan føle ujevnheter i treet selv om det ikke synes, kanskje det spiller mindre rolle?

I dette tilfellet er det som sagt en 2400 mm plate og en 600 mm plate.

Hvor tykk er platen? 13mm? og utsparing 9?

Täckskiven fra IKEA er 13 mm tykk og bredden for listen kan man se i min øverste post er 20,4 mm. Antar at 20 mm fungerer bra da med litt vold.

Uttak er jeg ikke helt med på, men du mener kanskje hvor langt fra kanten? Benkeskapene er 60 brede og benkeskapene er 38,6 cm. Jeg gjetter at man vil ha listen ca 8-9 cm inn, hvilket da gjør at den havner midt over benkeplaten.

Skal dekkplaten sitte under overskapene? Hvis så, hvorfor ikke bare sage et spor for listen?

dof skrev:
Skal dekkplaten sitte under overskapene? I så fall hvorfor ikke bare sage et spor for listen?
Jeg antar at du mener hvorfor man ikke setter listen direkte i veggskapene? Jo, fordi dekkplaten er 13 mm tykk og fresingen skal ned ca 9 mm, det blir da 4 mm sponplate igjen som skal holde underdelen. Etter samtale med IKEA så var de enige om at det ikke var noen god idé i det hele tatt, spesielt med tanke på at dette sporet skal gå gjennom samtlige veggskap. Dessuten sitter det stygge skruer på undersiden som man gjerne vil dekke over med dekkplaten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.