M
Hus fra 63, fyrrommet har gipsplater i taket og er malt med en eller annen farge med struktur. Noen som vet hva det er for noe de har malt med og om man tør å slipe på dette?

• Gipsvegg malt med strukturmaling i grånyanser, vises med ujevn overflate i nærbilde.
  • Gipsplater i tak med strukturert maling fra et hus fra 1963.
Sist redigert:
BirgitS
Ikke helt hva du spurte om, men er du sikker på at det er gipsplater og ikke eternittplater?
Det var vanlig med eternittplater i fyrrom fordi de er brannsikre.

Når det gjelder maling ser det vel mest ut som om de raskt har kludret på en billig maling bare for å dekke overflaten.

M
Ja jeg er helt hundre på at det er gips da et gammelt vannrør ble fjernet fra taket da vi renoverte kjøkkenet i overetasjen. Man ser tydelig den hvite gipsen og papplaget.
Derimot har man jo lest at man kunne tilsette asbest i maling og at det kan gi en struktur.
På visse steder ser det ut som klumper mens andre steder er helt glatte dragninger. De har ikke vært særlig nøye i det hele tatt.

M
BirgitS BirgitS skrev:
Ikke helt hva du spurte om, men er du sikker på at det er gipsplater og ikke eternittplater?

Når det gjelder maling, ser det vel mest ut som at de raskt har klattet på med noen billig maling bare for å dekke overflaten.
BirgitS BirgitS skrev:

Når det gjelder maling, ser det vel mest ut som at de raskt har klattet på med noen billig maling bare for å dekke overflaten.
Vegg med flassende puss og sprekker, delvis dekket av hvitt byggeskum. Det må vel være gips?

M Mads93 skrev:
Derimot har man jo lest at man kunne tilsette asbest i maling og at det kan gi en struktur.
Betviler det sterkt, at asbest har blitt blandet i malingen. Hvorfor skulle man gjøre det?
Asbestfibrene er så små, at de neppe kan påvirke strukturen.

• Liker
Mads93
  • Laddar…
de

• Liker
reez
  • Laddar…
L lob skrev:
de
:surprised: ? :thinking:

M
Immobil Immobil skrev:
Btviler det sterkt, at asbest har blitt blandet i malingen. Hvorfor skulle man gjøre det?
Immobil Immobil skrev:
Btviler det sterkt, at asbest har blitt blandet i malingen. Hvorfor skulle man gjøre det?

Tenker om det var tenkt som brannsikringsmaling på gipsen i stedet for å sette opp eternit? Men jeg har ingen anelse. Jeg kan ingenting

BirgitS
Da tror jeg at man på et senere tidspunkt har byttet ut noe til gipsplater eller så har man satt opp gipsplatene for å få en bedre overflate.

Hadde en slektning med et rekkehus fra midten av 50-tallet og der var det betonghvelv ovenpå kjelleren, og der så man mønsteret av plankene som dannet støpeformen, og så hadde man bare klattet på med tykk hvit maling for å skjule betongen.

• Liker
Mads93
  • Laddar…
M Mads93 skrev:
Tenker om det var ment som brannsikringsmaling på gipsen i stedet for å sette opp eternit? Men jeg har ingen anelse. Jeg kan ingenting
1963 brukte man neppe brannsikringsmaling. Da anbefalte man Eternit i stedet.

• Liker
Mads93
  • Laddar…
M
Immobil Immobil skrev:
1963 brukte man knapt brannbeskyttende maling. Da anbefalte man Eternit i stedet.
Takk for svarene!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.