BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.214 innlegg
Ikke helt hva du spurte om, men er du sikker på at det er gipsplater og ikke eternittplater?
Det var vanlig med eternittplater i fyrrom fordi de er brannsikre.
Når det gjelder maling ser det vel mest ut som om de raskt har kludret på en billig maling bare for å dekke overflaten.
Det var vanlig med eternittplater i fyrrom fordi de er brannsikre.
Når det gjelder maling ser det vel mest ut som om de raskt har kludret på en billig maling bare for å dekke overflaten.
Ja jeg er helt hundre på at det er gips da et gammelt vannrør ble fjernet fra taket da vi renoverte kjøkkenet i overetasjen. Man ser tydelig den hvite gipsen og papplaget.
Derimot har man jo lest at man kunne tilsette asbest i maling og at det kan gi en struktur.
På visse steder ser det ut som klumper mens andre steder er helt glatte dragninger. De har ikke vært særlig nøye i det hele tatt.
Derimot har man jo lest at man kunne tilsette asbest i maling og at det kan gi en struktur.
På visse steder ser det ut som klumper mens andre steder er helt glatte dragninger. De har ikke vært særlig nøye i det hele tatt.
BirgitS skrev:
BirgitS skrev:

Immobil skrev:
Immobil skrev:
Tenker om det var tenkt som brannsikringsmaling på gipsen i stedet for å sette opp eternit? Men jeg har ingen anelse. Jeg kan ingenting
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.214 innlegg
Da tror jeg at man på et senere tidspunkt har byttet ut noe til gipsplater eller så har man satt opp gipsplatene for å få en bedre overflate.
Hadde en slektning med et rekkehus fra midten av 50-tallet og der var det betonghvelv ovenpå kjelleren, og der så man mønsteret av plankene som dannet støpeformen, og så hadde man bare klattet på med tykk hvit maling for å skjule betongen.
Hadde en slektning med et rekkehus fra midten av 50-tallet og der var det betonghvelv ovenpå kjelleren, og der så man mønsteret av plankene som dannet støpeformen, og så hadde man bare klattet på med tykk hvit maling for å skjule betongen.
Klikk her for å svare