É
Jeg ser på TreGuiden angående tilkobling mot etasjeskiller for å lage konstruksjonstegninger. Hva jeg kan se, fremgår det ikke i teksten hva forskjellen er, men ser man på bildene, antar jeg at det første er på det man kan kalle kortsidens vegg og det andre er på langsiden.

Men finnes det noen grunn til at man har gått opp med første etasjens vegg helt opp til overkant etasjeskiller? Kan man like gjerne gjøre alle vegger i første etasje like høye? Når jeg deretter bygger etasjeskiller (før etasje 2) er det riktignok ingen vegg for gulvbjelken (kalt kantbjelke på bilde 2) å "ligge" mot.

Men er det den eneste ulempen? Spiller det noen rolle hvordan man gjør det ellers?

Kortside/gavl:
Diagram av veggkonfigurasjon for tilkobling mot mellomgulv, med kjennetegn som vindtetting, isolasjon, bjelkelag og kantbjelke.

Langside:
Diagram som viser en veggkonstruksjon med lagdelte komponenter, inkludert varmeisolasjon, kantbjelke og vindbeskyttelse, for tilkobling mot mellomdekke.

É
Ja det er sikkert smidig om man er innforstått, men det er jeg ikke så jeg holder meg til tradisjonelle metoder.

Ingen som kan svare på om det spiller noen rolle hvordan man lager gavlen? Da den andre veggen er av lecablokk eller lignende ville det vært best ifølge meg å la overetasjens vegger begynne i underkant av mellombjelkelaget.

Tomture61
Jeg skal forsøke å forklare litt mer om mine drømmer, om det mer perfekte huset. Bor i et hus bygget i 2008, 1,5 etasje. Alt som skjer nedenunder høres opp til øverste etasje, om noen går på gulvet eller noen snakker, så høres dette til etasjen ovenfor.

Huset er bygget på en 15 cm tykk betongplate, bærende vegg i midt av nedre plan står direkte på betongen. Takstoler med underarmer hviler tett på yttervegger og bærende vegg. På undersiden av underarmer sitter ett lag gips - spredt panel, mellometasjen har isolasjon fylt til 90 %, på øverste etasje er det skrudd/limt gulvspon, i vårt soverom er det 5 mm trinnlydsisolasjon lagt + 15 mm tregulv. Likevel synes jeg lydkomforten kunne vært MYE bedre.

Så du som står i startgropene for å bygge et nytt hus, vil bare gi deg et tips ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.