Hei!
Vi skal bygge ut farstubroen på vår villa. Vi er veldig uvante med å arbeide med utendørsstein. Hvilke stentyper tror dere det er på "gulv"-overflaten? Samt i fundamentet?
Forrige eieren sier at "gulv"-overflaten ikke er skifer.
Hvor kjøper man disse typer steiner enklest?
Takk på forhånd for hjelpen!
Fredrik
Vi skal bygge ut farstubroen på vår villa. Vi er veldig uvante med å arbeide med utendørsstein. Hvilke stentyper tror dere det er på "gulv"-overflaten? Samt i fundamentet?
Forrige eieren sier at "gulv"-overflaten ikke er skifer.
Hvor kjøper man disse typer steiner enklest?
Takk på forhånd for hjelpen!
Fredrik
Det er skifer, vil tippe på Offerdalsskifer.
Det er mange som selger slike, til forskjellige priser. Noen mer fantastiske enn andre ;-)
Her er en bra en med fornuftige priser på vestkysten:
https://andersskiffer.se/
Det er mange som selger slike, til forskjellige priser. Noen mer fantastiske enn andre ;-)
Her er en bra en med fornuftige priser på vestkysten:
https://andersskiffer.se/
Det ser ut som at det er en rad med skifer rundt farstukvisten med granitt nedenfor.
Men grunnen på huset virker kledd med uregelmessig skifer.
Enklest hvis dere vil bygge ut er nok å forsøke å ta løs den skifer som finnes på kantene og så bare forme og støpe en større forstukvist/bro. Deretter kle det med skifer igjen.
Men grunnen på huset virker kledd med uregelmessig skifer.
Enklest hvis dere vil bygge ut er nok å forsøke å ta løs den skifer som finnes på kantene og så bare forme og støpe en større forstukvist/bro. Deretter kle det med skifer igjen.
Hei!
Har tatt et bedre bilde nå.
Hvor kan jeg kjøpe stein som ligner på grunnmuren, nederst i inngangsbroen? Det vil si de naturformede steinene nederst? Hvis jeg bare regner den nye overflaten av stein som trengs, er det cirka 4-5kvm, så ikke store mengder.
Min håndverker likte ikke ideen om å rive den gamle nedre grunnsteinen og sette den opp på nytt...
Takk på forhånd!
Fredrik
Hvor kan jeg kjøpe stein som ligner på grunnmuren, nederst i inngangsbroen? Det vil si de naturformede steinene nederst? Hvis jeg bare regner den nye overflaten av stein som trengs, er det cirka 4-5kvm, så ikke store mengder.
Min håndverker likte ikke ideen om å rive den gamle nedre grunnsteinen og sette den opp på nytt...
Takk på forhånd!
Fredrik
som jeg tror tidligere er skrevet, ser det ut til å være en granittmur nederst, og det du ser er sannsynligvis grunnmuren til verandatrappen, ikke noen bekledningsstein (med mindre tidligere eier kan sverge på en underliggende konstruksjon i annet materiale). Et steinfirma skal kunne finne tilsvarende type bekledningsstein med kløyvet overflate, men å etterligne en gammel grunnmur er litt mer uvanlig da det vanligste i dag er at man kjøper fallende lengder med rettskåret bekledningsstein. VE-Sten i hovedstaden kan sannsynligvis hjelpe med materialer om du tilfeldigvis befinner deg i nærheten. Ellers firmaer som driver med steinhuggeri lokalt.K Kird3rf skrev:Hei!
Hvor kan jeg kjøpe stein som ligner grunnmuren, nederst i verandatrappen? Det vil si de naturformede steinene nederst? Om jeg bare regner den nye overflaten av stein som trengs så er det cirka 4-5 kvm, så ingen store mengder.
Takk på forhånd!
Fredrik
Klikk her for å svare