Hei
Har forsøkt å finne svaret men orker ikke lete lenger.
Vi har nettopp flyttet inn i en gammel liten hundreårig gård. Innvendige vegger er tretex =O(
Vi planlegger ikke å renovere men trenger å henge opp en del hyller. Går det i det hele tatt?
Akkurat nå har jeg sittet fast på å finne plugger som fungerer for å henge opp en stang til å henge kjeler på. Fungerer det med molliplugger?
Hvor tykk skal jeg regne med at platen er?
Hilsener
Henrietta
Har forsøkt å finne svaret men orker ikke lete lenger.
Vi har nettopp flyttet inn i en gammel liten hundreårig gård. Innvendige vegger er tretex =O(
Vi planlegger ikke å renovere men trenger å henge opp en del hyller. Går det i det hele tatt?
Akkurat nå har jeg sittet fast på å finne plugger som fungerer for å henge opp en stang til å henge kjeler på. Fungerer det med molliplugger?
Hvor tykk skal jeg regne med at platen er?
Hilsener
Henrietta
Er dere sikre på at det ikke finnes noe fornuftig bak tretexen? Den ble jo brukt som overflate og isolasjon, og det er jo ikke umulig at det finnes "virke" bak. Bare tretex i seg selv som vegg ville være ganske svaiende.
I mitt tilfelle så bak tretexen fantes det 22mm tykt spontet virke - Nå er jo huset mitt riktignok bare 60 år.
I mitt tilfelle så bak tretexen fantes det 22mm tykt spontet virke - Nå er jo huset mitt riktignok bare 60 år.
Etter 8 hull kan jeg konstatere følgende:
Hull 1 (etter det begynte jeg å søke tips) var det en luftspalte på ca 2-3 cm bak og deretter mørtel.
Hull 2 - mørtel rett etter tretex-plate.
Hull 3 (samme høyde som hull 1) en regel antar jeg.
Hull 4 - mørtel og sannsynligvis en stein etter 2 cm =O(
Hull 5 - samme som hull 3 - en regel.
Hull 6 - muligens en cm luft og så teglstein?
Hull 7 og 8 mørtel
Jeg satte opp to IKEA stenger man henger kjøkkenredskaper fra, altså ca 6 cm avstand i høyden og ca 1 meter i sidelengs.
Forsøkte å finne regler med bankemetoden og med regelsøkeren - var ikke flink til å høre og søkeren pep villt uten noen som helst struktur...
Jeg syntes damen vi kjøpte huset av hadde tatt i litt vel mye med store plugger på 9-10 mm diameter og store skruer på 8-10 cm for GARDINSTENGER - men begynner å forstå nå =O)
Vi har ikke så mye gulvplass så vi har (tenkt oss) vegghengte hyller. Det finnes en bit innervegg som er solid men resten er en blanding av - HVA?? Har testet med regelsøkeren og den kan vise på fast vegg på et gitt sted - en meter opp og en meter sidelengs - midt i en yttervegg. Deretter er det stille en meter sidelengs osv. Huset er en liten "skånelänga" i Sjöbo, bygget for ca. hundre år siden. 79 kvm. Torpargrunn. Leirtakstein. Korsvirke - sier mannen min, jeg har helt gått glipp av den biten. Synlige takbjelker - så jeg kanskje må skru i dem fra nå av, men det synes jeg er synd eller hva?
Har noen et tips om en hjemmeside som jeg kan lese om hus av denne typen?
Hull 1 (etter det begynte jeg å søke tips) var det en luftspalte på ca 2-3 cm bak og deretter mørtel.
Hull 2 - mørtel rett etter tretex-plate.
Hull 3 (samme høyde som hull 1) en regel antar jeg.
Hull 4 - mørtel og sannsynligvis en stein etter 2 cm =O(
Hull 5 - samme som hull 3 - en regel.
Hull 6 - muligens en cm luft og så teglstein?
Hull 7 og 8 mørtel
Jeg satte opp to IKEA stenger man henger kjøkkenredskaper fra, altså ca 6 cm avstand i høyden og ca 1 meter i sidelengs.
Forsøkte å finne regler med bankemetoden og med regelsøkeren - var ikke flink til å høre og søkeren pep villt uten noen som helst struktur...
Jeg syntes damen vi kjøpte huset av hadde tatt i litt vel mye med store plugger på 9-10 mm diameter og store skruer på 8-10 cm for GARDINSTENGER - men begynner å forstå nå =O)
Vi har ikke så mye gulvplass så vi har (tenkt oss) vegghengte hyller. Det finnes en bit innervegg som er solid men resten er en blanding av - HVA?? Har testet med regelsøkeren og den kan vise på fast vegg på et gitt sted - en meter opp og en meter sidelengs - midt i en yttervegg. Deretter er det stille en meter sidelengs osv. Huset er en liten "skånelänga" i Sjöbo, bygget for ca. hundre år siden. 79 kvm. Torpargrunn. Leirtakstein. Korsvirke - sier mannen min, jeg har helt gått glipp av den biten. Synlige takbjelker - så jeg kanskje må skru i dem fra nå av, men det synes jeg er synd eller hva?
Har noen et tips om en hjemmeside som jeg kan lese om hus av denne typen?
Tretexen holder bare for ting som du kan henge på knappenåler, Mao så må du inn til teglstenen for å kunne feste noe.
Google, snakk med naboer, snakk med forrige eier eller vent på tips herfra. Opplektet tretex høres dessverre ikke helt enkelt ut å håndtere.
Google, snakk med naboer, snakk med forrige eier eller vent på tips herfra. Opplektet tretex høres dessverre ikke helt enkelt ut å håndtere.
Bygningsvaktmester
· 3 512 innlegg
Veggene i gamle skånehus er veldig vanskelige å henge noe annet enn malerier på. Vanskeligheten kommer ikke først og fremst av tretekstene, men av materialet i veggene. Har du flaks, kan du kanskje få feste i en teglstein, men like ofte har du boret i en fuge av porøs kalkmørtel eller i en ubrent leiretegl. Jeg tror dere rett og slett må tenke annerledes og satse på å møblere med hyller og skap som står på gulvet. Et annet alternativ som jeg har tenkt på er å bygge en slags festeanordning i tre, som festes i takbjelker eller i den bjelken som vanligvis finnes øverst på veggen.
Om treteksten er fresh og ikke lukter muggent, er det et ganske bra materiale for slike gamle hus. Bedre enn gipsplater.
De som radikalrenoverer slike gamle hus pleier å bygge indre vegger av leca, altså et hus inne i huset, både isolerende og gir stabilitet til gamle porøse vegger. Men noe slikt er bare verdt det om det er et virkelig forfalt hus.
Om treteksten er fresh og ikke lukter muggent, er det et ganske bra materiale for slike gamle hus. Bedre enn gipsplater.
De som radikalrenoverer slike gamle hus pleier å bygge indre vegger av leca, altså et hus inne i huset, både isolerende og gir stabilitet til gamle porøse vegger. Men noe slikt er bare verdt det om det er et virkelig forfalt hus.
Sist redigert:
Bygningsvaktmester
· 3 512 innlegg
Så at du spurte etter tips på nettsider o.l.. Herlig med folk som søker kunnskap før de begynner å rive!d^_^b
Her er mine standardtips. (Finns sikkert mer)
Bra bøker:
"Skånelängor : att förstå och bevara ett kulturarv" av Ove Torgny
ISBN 91-38-90281-8 (innb)
"Handbok i sydöstskånsk byggnadsteknik" av Kerstin Barup, Mats Edström
Sydöstra Skånes samarbetskommitté (utgiver)
Alternativt navn: SÖSK
ISBN 91-7260-857-
Bra lenker:
Foreningen Bevis (Byggnadsvård i Skåne)
http://www.bevis.nu/
Foreningen Skånska gårdar
http://www.skanskagardar.se/
Lykke til med huset!
Her er mine standardtips. (Finns sikkert mer)
Bra bøker:
"Skånelängor : att förstå och bevara ett kulturarv" av Ove Torgny
ISBN 91-38-90281-8 (innb)
"Handbok i sydöstskånsk byggnadsteknik" av Kerstin Barup, Mats Edström
Sydöstra Skånes samarbetskommitté (utgiver)
Alternativt navn: SÖSK
ISBN 91-7260-857-
Bra lenker:
Foreningen Bevis (Byggnadsvård i Skåne)
http://www.bevis.nu/
Foreningen Skånska gårdar
http://www.skanskagardar.se/
Lykke til med huset!
Takk sommartorparn!
/Henrietta
/Henrietta
Klikk her for å svare