Vi holder på å bygge ut og renovere huset vårt og har siden april i år kjørt et par forskjellige prosjekter(baderom, endring av planløsning osv) og skal nå gå i gang med et litt større prosjekt der vi skal bygge ut huset blant annet.

Selv kan jeg ganske lite om husbygging og renovering og tar selvfølgelig hjelp av proffer som byggere, VVS, elektrikere og nå også arkitekt. En refleksjon er at i forbindelse med når man skal ta inn tilbud så dukker det opp ganske mange byggtekniske spørsmål fra håndverkerne. Har selvsagt full kontroll på hvordan vi vil at sluttresultatet skal bli men veien dit ser jeg litt som noe jeg ikke direkte skal bestemme.

Er det vanlig at kunden(jeg i dette tilfellet) skal i tilbudsfasen gi tilbakemelding angående valg av grunn, hvordan innfestinger skal håndteres og hvor dypt det skal graves? Eller er det her som konstruktøren kommer inn? Eller skal arkitekten svare på dette?

Selv kommer jeg fra IT og den digitale siden men også her handler det om en slags leveranse og jeg diskuterer aldri de tekniske løsningene med våre kunder. Hvorfor er dette mer relevant når det kommer til hus?

B
Du skal jo leve med konsekvensene av dine valg. Visse valg er jo dyrere men bedre. Da får jo du velge hva du foretrekker.

Når man bygger så optimaliserer man jo mellom pris, kvalitet, holdbarhet/levetid, praktiske, estetiske aspekter osv. Kunden må jo kunne møte byggmesteren og stille ønsker eller i alle fall diskutere for og ulemper rundt ulike løsninger.

Lurer på hvorfor dine IT-kunder ikke stiller krav til ditt arbeid, det gjør alltid vi når vi handler IT-tjenester...

Visst, du kan ha en konstruktør og en arkitekt, men du burde ha en viss kontroll selv, det er jo tross alt en av de største forretningene i ditt liv?

• Liker
Lassebo
  • Laddar…
Å diskutere pris, kvalitet, levetid, estetikk osv. og at jeg så tar beslutningen har jeg absolutt ingen problemer med. Men hvis jeg vil ha en tilbygging og får spørsmålet fra byggherren om hvordan jeg vil at innfatningen mot eksisterende bygning skal være, mener jeg ikke at det er min oppgave å sette meg inn i det og ta en korrekt beslutning uten å få mer informasjon fra byggherren.

Jeg ser det som om jeg skal leve med konsekvensene, så skal ikke jeg ta beslutninger om byggeteknikk fra noe annet perspektiv enn pris, kvalitet, levetid, estetikk osv.

Tror det handler om litt hvor man drar grensen angående kravstilling fra kunden. Jeg velger og plasserer gjerne vinduer, men hvilken teknikk som skal brukes for å montere dem, bryr jeg meg ikke om.

Og for å være tydelig med IT-sammenligningen. Å spørre meg om byggeteknikk uten å gi meg alternativer er som om jeg skulle spørre mine kunder om de vil at vi bygger i Javascript/Open Source eller .Net. Eller om de vil kjøre Typescript eller otypet javascript. Noe som er helt urimelig og uinteressant for alle mine kunder.

Teknikk i byggsammenheng har nok en mer fysisk betydning enn i IT-verdenen. Når det gjelder nybygg snakker vi om levetider på 100 år. Når det gjelder et så stort prosjekt som en tilbygg synes jeg det er rimelig at du som bestiller har fått ta stilling til evt viktige veivalg. Det er også konstruktørens og arkitektens oppgave å beskrive dem for deg.

• Liker
fahlis og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.