Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Gjør ikke det!
Om det er et buet hvelv, dvs en åpning som er rund i overkanten, så forsvinner bære-evnen helt om du begynner å rive i det. De nederste steinene fungerer som kiler. Hvis det er et rett hvelv så ligger det en teglbjelke i bunnen som du også skader om du begynner å rive med brekkjernet.
Om det er et buet hvelv, dvs en åpning som er rund i overkanten, så forsvinner bære-evnen helt om du begynner å rive i det. De nederste steinene fungerer som kiler. Hvis det er et rett hvelv så ligger det en teglbjelke i bunnen som du også skader om du begynner å rive med brekkjernet.
J justusandersson skrev:Ikke gjør det!
Oi, tror du virkelig at det kan være opprinnelig? Huset er bygget 1950. Det finnes også vanlige døråpninger i hallen, så jeg tror heller at disse begge bueåpningene er noe man har tilpasset til moten på 1980-tallet.
Men takk for at du minnet meg på at man må forsikre seg om hvilken type bue det er - før man går i gang!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Bærende teglvegger pleier å være helsten tykke, ca 25 cm. Men også halvstens teglvegger har en teglbjelke nederst over åpningen. Et flerbolighus fra 1950 pleier å ha bærende vegger i tegl og armerte betongdekker. Det trengs tegninger for at jeg skal kunne si noe mer spesifikt.
Klikk her for å svare