Jeg har til hensikt å delvis bygge igjen en nåværende alkove med en stor bue inspirert av vedlagte bilde, men har spørsmål både rundt materialer/konstruksjon og skjøten mellom eksisterende og ny vegg.

Når det gjelder materialer/konstruksjon, vurderer jeg å bygge det i tykk MDF (tynnere eller sporet i buen) og bare marginalt med stendere, men lurer på hva ekspertisen sier om en slik konstruksjon? Fordeler/ulemper? Alternativer? Gips føles ikke så smidig for formålet.

Et av formålene med byggingen er å som på bildet skjule en hyllekonstruksjon inne i alkoven, derfor har jeg til hensikt å la det bygge ca. 30 cm på hver side. På den ene siden vil jeg dermed bygge ut en eksisterende vegg ca. 30 cm, og min andre overveielse gjelder hvordan jeg best kan løse skjøten mellom den eksisterende veggen og den nye delen for å unngå sprekkdannelse over tid. Hvilke alternativer finnes til armeringsteip, eller finnes det sparkel som er mer eller mindre tilgivende for konstruksjoner som kanskje ikke er helt 100 % stive? Den veggen jeg "forlenger" måler for øvrig ca. 140 cm i dag, hvorav en stor del er en døråpning, og jeg har tenkt på å la plate-materialet dekke også denne delen for å helt unngå skjøten. Nåværende vegger er i tegl og puss.

Hvordan ville dere ha gjort denne konstruksjonen?

• Stue med buet bokhylle og innebygd belysning, sofa og TV som viser en film. Møbler i moderne stil, innrammet av en lys bue av hyller.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.