Skal fikse litt i en 30-talls garderobe i en leilighet.
Stigende varmtvann, diameter ca 1-2 tommer, har skadet isolering 50 % av stedene.
Jeg er litt usikker om jeg tør rive bort resten og sette nytt.

Kan det være asbest selv på rette rør?
Farge på gasbind på papir på "ludd" på bølgepapp, er min tolkning. Men luddet ser ut som lump, men jeg har ikke kontroll på gamle rør isoleringer.

S Sågar skrev:
Skal fikse litt i en 30-talls garderobe i en leilighet.
Stigende varmtvann, diameter ca 1-2 tommer, har skadet isolering 50 % av stedene.
Jeg er litt usikker på om jeg tør å rive bort resten og sette nytt.

Kan det være asbest også på rette rør?
Farge på gasbind på papir på "ludd" på bølgepapp, er min tolkning. Men luddet ser ut som filler, men jeg har ikke oversikt over gamle rør isolasjoner.
Ser ut som bildet ikke kom med....
Fragment av flere lag med isoleringsmateriale, inkludert lin og tre, delvis brent eller råtnet, plassert mot en teksturert overflate.

En enkel måte å teste på er å se om det brenner. Asbest brenner ikke.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
S Sågar skrev:
Skal fikse litt i et 30-talls garderobeskap i en leilighet.
Stigende varmtvann, diameter ca 1-2 tommer, har skadet isolasjon på 50 % av områdene.
Jeg er litt usikker på om jeg tør rive bort resten og sette nytt.

Kan det være asbest også på rette rør?
Farge på gasbind på papir på "ludd" på bølgepapp, er min tolkning. Men luddet ser ut som lump, men jeg har ikke peiling på gamle rørisolasjoner.
Om det er rør som går videre til en annen leilighet får du nok ikke gjøre noe med dem uten tillatelse fra styret. Dette for å sikre at du ikke gjør noe upassende.

Styret kan ha informasjon om hvor det finnes asbest i huset også.

• Liker
Sågar
  • Laddar…
O O skrev:
En enkel måte å teste på er å se om det brenner. Asbest brenner ikke.
Det finnes jo andre materialer som ikke brenner, eller ...

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Vil du være sikker på om det er asbest eller ikke må du levere inn en materialprøve til lab for analyse.

S Sågar skrev:
Men brenner det så er det ikke asbest, så da trenger man ikke teste videre.

BirgitS
D Dilato skrev:
Men brenner det så er det ikke asbest, så da trenger man ikke teste videre.
Men det er jo flere materialer så hvordan vet man at det ikke er gasbindan som brenner mens de mikroskopiske asbestfibrene sprer seg i luften?

S Sågar skrev:
Hva så?
Brenner det, er det ikke asbest. Det gjaldt å avgjøre om det var grålumppapp og gasbind eller asbest.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det er jo flere materialer så hvordan vet man at det ikke er gasbindet som brenner mens de mikroskopiske asbestfibrene spres i luften?
Man brenner ett materiale om gangen i svært små mengder.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
Man brenner ett materiale om gangen i svært små mengder.
Og helst ikke innendørs 🤓

O O skrev:
Så hva?
Brenner det, er det ikke asbest. Det gjaldt å avgjøre om det var grålumppapp og gasbind eller asbest.
Ser man nøye på materialet, så er det tråder akkurat som i lump, men det kan ikke tennes med en fyrstikk.
Føles som om dette ikke havner på min prisliste å fikse.
Kapsle inn med hvit maling eller sjekk med styret om de vil testprøve for at alle skal vite.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.