Fant denne siden (se under murede vegger, helt nederst) http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=263

Er det ok å gjøre slik eller bør man mure med lettbetong blokk (ala multiplattan fra H+H)?
Det føles jo litt enklere med celleplast teknikken, men kan man henge opp noe på en slik vegg?

Hvis det er en yttervegg som man vil tette igjen (et gammelt ventilasjonshull) fungerer celleplast metoden da?

Takk for svar...

Lite artig konstruksjon etter min mening... Om det skal tapetseres, eller sparkles og males etterpå kan man jo bruke gipsplate selv om veggen er pusset (om man ikke vil beholde pussen).

Hvis det er et ventilasjonshull du skal tette, kan jeg tipse om en metode jeg brukte (for innsiden). Skar til en bit gipsplate som passet noenlunde i hullet. Så sprøytet jeg byggskum i hullet og presset gipsbiten på plass. Satte deretter en list over gipsplaten slik at den ikke falt ut da skummet ekspanderte. Etterpå var det bare å sparkle sprekken, og det var helt tett.

Ja, litt spesielt.

Avhengig av hvordan opprinnelsesveggen er laget, ville jeg nok enten lage en vanlig gipsvegg med stendere, isolasjon og gips på begge sider eller mure med murblokk og pusse på begge sider. Vil man at det skal være lett å angre seg og fjerne veggen, så er vel en stenderkonstruksjon å foretrekke. Ellers er det vel alltid bra å bygge det nye så likt det gamle som mulig.

Ok. Veggen/Dør åpningene som jeg vil sette igjen grenser til mitt bad (dusjen) men det kanskje ikke spiller noen rolle?

Et annet spørsmål, hvordan setter man igjen en ventilasjonshull hvis man bare kommer til fra et hull? Bor i et lettbetong hus!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.