Hei venner,

Har et skråningshus og et rom for mye, så jeg tenkte å gjøre det om til en garasje, på ca 25 kvm, har fått godkjent byggesøknad for endring av bruk og skal til med å lage en åpning i ytterveggen, men tenkte å konsultere med dere eksperter først, legger ved noen bilder og tegninger

Det vil altså bli en åpning på 2,5 m bred og 2 m høy til garasjeporten, vinduenes overkant ligger nå på 2 m og vinduene sammen har en bredde på ca 2,35, så åpningen vil bli litt bredere enn det vinduene er, ellers er de en ganske god mal på hvordan åpningen vil se ut

Rom med rosa vegger, to vinduer med utsikt til snødekt hage. Verktøy og materialer ligger på gulvet, inkludert en kapp- og gjærsag.

Rommet er altså 7 m "dypt" og 3,5 m bredt, så det burde vel ikke ligge noen bjelkelag rett over vinduene? Det er dessuten forberedt for i det minste en døråpning der jeg har tenkt å ha porten da det på veggen i hjørnet er lysbryter både for taklampen og utendørsbelysningen Vinduskarm og panel på innsiden av et rom med utsikt til snødekket hage; persienner dekker delvis vinduet. Fasade av et sutterenghus med rødmalt karm rundt både over- og underetasjens vinduer, snødekt bakke og nærliggende bebyggelse. Gulvplan for et suterénhus vises med rom som hobbyrom, gillestue, ovn, pannrum og søvrom. Markeringer med mål og notater er synlige.

Muligens er stolpen mellom vinduene bærende, og det er trolig en bjelke over vinduene. Riv bort veggkledningen og se etter. Eventuelt trenger du å forsterke bjelken over den kommende portåpningen.

Sist redigert:
Det skulle den kanskje kunne være, skulle helst ikke behøve å rive oppover ovenfor vinduene da det er ferdig høyde og vet ikke helt hvordan jeg skulle lappe igjen det siden på en pen måte

Ville det vært mulig å slå på en liten ramme bare i åpningen?

Klart som tunt pølsevann at den ytterveggen er bærende. Som tidligere skribent allerede har antydet, så finnes det trolig en form for avlastning over de begge vinduene, alternativt er avlastningen innebygd i etasjeskillet.

Ytterveggene er for øvrig betonghullstein, lettbetong

Trolig en stolpe mellom vinduene

OpiMaza
Jeg ville nok ikke gjort dette uten å ta kontakt med en konstruktør som ser på dette ordentlig.
Det er mange variabler å tenke på.

Veggen er bærende for gulvbjelkelag og takstoler.

Takk for hjelpen, får ta kontakt med en konstruktør som ser på saken!

gjetter på bærende for takstoler, ikke for gulvbjelkelag

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.