Jeg har revet ut overetasjen på et torp fra 1920-tallet. Tok også bort innervegg for å kunne bygge oppbevaring på den flaten. På den andre siden var kattvinden allerede tatt bort. Da kom det frem to bjelker som jeg ikke forstår hva de tilfører. Kan noen klok og kunnskapsrik person gi svar?
Under takstolenes hanebjelker går en bjelke (80x160) i husets lengderetning. Takstolene bæres ved ytterveggene og det finnes mellomrom under visse av takstolenes hanebjelker. Hva er hensikten med denne?
I nedre kant på tidligere innervegg finnes også en bjelke (80x200). Den ligger oppå gulvbjelkelaget og ser ut til å være forankret med gjennomgående gjengestenger og bolter. Den vil jeg helst ha bort, men føler meg veldig usikker. På den andre siden finnes det ikke en tilsvarende bjelke, jeg antar at den ble fjernet i forbindelse med at noen tok bort kattvinden. Hva tilfører denne bjelken?
Har dere noen tips som kan hjelpe meg videre?
Bjelken under hanbjelkene støtter og hindrer høystolpene i å presse ytterveggene utover samt holde sammen og støtte knekkene på høystolpene når du har en vinkel der hanbjelken møter opp. Bjelken på gulvbjelkene kalles nok forskjellige ting, men jeg kaller det for et remstyk, dvs den er til for å stille støtteben til takstolene på. Som man ser på bildene er ditt forhøyede veggliv en stolpekonstruksjon som står på øverste tømmerlaget. Denne konstruksjonen er jo relativt følsom for at takstolene vil presse veggen utover. Finnes det noen mellomvegg som kan fylle funksjonen for å holde det hele sammen? Ellers hadde jeg ikke våget å ta bort bjelken hvordan som helst.
Ja remstykket i gulvet ser jeg ikke finnes der, men bjelken under hanebjelkene finnes der. Forsto det som at også den var fjernet på den ene siden, noe jeg syntes var merkelig, men så var det jo ikke. Uansett er støttebjelken til takstolene skjøtet som man ser, og der må man jo ha en stolpe. Kan man få den stolpen akkurat over en gulvbjelke i mellomgulvet eller aller helst over en tømret eller bærende vegg på underetasjen, så kan man sikkert plukke bort remstykket. Ellers får man bytte takbjelken mot for eksempel limtre som klarer lengre spennvidde bort til nærmeste opplag (ser ut som det kommer en vegg til høyre på det første bildet?)
Bjelken under hanbjelkene støtter og hindrer høybenene fra å presse ytterveggene utover samt holde sammen og støtte knekkene på høybenene da du har en vinkel der hanbjelken møter opp. Bjelken på gulvbjelkene kalles nok forskjellig, men jeg kaller det for et remstycke, dvs den er til for å stille støtteben til takstolene på. Som man ser på bildene er ditt forhøyede veggliv en stolpekonstruksjon som står på øverste tømmerlaget. Denne konstruksjonen er jo relativt sensitiv for at takstolene vil presse veggen utover. Finnes det noen mellomvegg som kan fylle funksjonen å holde det hele sammen? Ellers hadde jeg ikke våget å fjerne bjelken på hvilken som helst måte.
Takk for utførlig svar. Da tror jeg at jeg forstår og kommer ikke til å røre disse bjelkene, bortsett fra å styrke opp den tidligere skjøten/lappingen som ikke føles 100. Jeg har midlertidig støttet opp der nå. Da bør jeg nok også sette en skikkelig stolpe mellom bjelkene i midten også, hva synes du? (nå står en midlertidig støtte under skjøten).
Bjelken under hanbjelkene støtter og hindrer høybena å trykke ytterveggene ut samt holde sammen og støtte knekken på høybena da du har en vinkel der hanbjelken møter opp. Bjelken på gulvbjelkene kalles nok ulikt, men jeg kaller det for et remstykket, dvs den er til for å stille støtteben til takstolene på. Som man ser på bildene er din forhøyde veggliv en stolpekonstruksjon som står på øverste bjelkelag. Denne konstruksjonen er jo relativt følsom for at takstolene vil trykke veggen ut. Finnes det noen mellomvegg som kan fylle funksjonen å holde sammen det hele? Ellers hadde jeg ikke våget å ta bort bjelken sånn uten videre.
Mellomvegg? Altså det finnes ingen mer vegg i det rommet. Bilde 2 og 3 er tatt fra døråpningen, med murstock og så en mellomvegg til venstre for meg. Bak meg har jeg en like stor overflate til (uten kattvinduer). Den overflaten har jeg ikke rivet ut (ennå ).
Skulle tro at det t.o.m har stått flere støtter under bjelkene. Trolig derfor bjelken har bøyd seg og det har oppstått mellomrom opp til hanbjelkene. Dette går sikkert enkelt an å trykke opp med jekke igjen før du setter stolpe under. Alternativt bare legge klosser i mellomrommene om du ikke bryr deg om å få det hele rett.
Ja remstykket i gulvet ser jeg ikke finnes der, men bjelken under hanebjelkene finnes der. Fattet det som at også den var fjernet på én side, noe jeg syntes var rart, men så var det jo ikke slik. Uansett er støttebjelken til takstolene skjøtet som man ser, og der må man jo ha en stolpe. Kan man få den stolpen akkurat over en gulvbjelke i mellometasjen eller aller helst over en tømret eller bærende vegg i underetasjen, så kan man sikkert fjerne remstykket. Ellers må man bytte takbjelken mot f.eks. limtre som tåler lengre spennvidde til nærmeste opplag (ser ut som det kommer en vegg til høyre på første bildet?)
Takk, jeg fikk visst svar på mine oppfølgingsspørsmål før jeg rakk å sende dem...
Skulle tro at det til og med har stått flere støtter under bjelkene. Trolig derfor bjelken har hengt og det har oppstått mellomrom opp til hanebjelkene. Dette går sikkert enkelt å trykke opp med jekk igjen før du setter stolpe under. Alternativt bare legge klosser i mellomrommene hvis du ikke bryr deg om å få det helt rett.
. Ja hele innerveggen var jo solid, det er en av de plankene som står igjen som støtte nå. Klossene finnes på enkelte allerede fra før. Men jeg får prøve å trykke opp først.
Mellomvegg? Altså det finnes ingen mer vegg i det rommet. Bilde 2 og 3 er tatt fra døråpningen, med skorstein og deretter en mellomvegg til venstre for meg. Bak meg har jeg en like stor flate til (uten kattvinduer). Den flaten har jeg ikke revet ut (enda ).
Ja, jeg antar at bjelken på siden som ikke har remstykket i gulvet er lagt/skarvet på veggen ved skorsteinen (det er den jeg kaller for mellomvegg). Eller hva er det for en vegg man ser til høyre på det første bildet?
Det vanligste når man har et valmt tak er at det står en loddrett støttebjelke akkurat i "knekkpunktet" med oppgave å føre ned taklasten. Siden takstolene og loftets gulvbjelker som regel ikke har samme c/c-avstand, hjelper den nedre langsgående bjelken til med å fordele taklastene på gulvbjelkene. I ditt tilfelle erstatter den øvre langsgående bjelken støttebjelkene. Pilaren i midten (eller hvor den nå står) letter lasten på den øvre bjelken.
På et hus med valmt tak havner de fleste snølastene på den øvre delen. De bratte delene av taket har ofte så stor helning at man ikke trenger å regne med snølast. Å fjerne disse anordningene vil på sikt resultere i at taket setter seg. Hvor raskt det går avhenger blant annet av hvilken snøsone huset befinner seg i. Snølastene er beregnet på 50-årsintervaller. I Skåne kan det drøye før konstruksjonen testes.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.