Postet dette spørsmålet under Grunnarbeid som kanskje ikke var helt riktig... prøver her i stedet.

Jeg har revet ut himlingen i kjelleren, og noen gulvbjelker er ganske råtne i endene. Huset er fra 1800-tallet, og det har vært mye gammelt junk å bytte ut. Innergulvet som ses på bildet er finfint, så det vil jeg bevare...

Hvordan løser jeg dette?? Spennvidden er 2,5 m, og min spontane tanke er å sette nye regler ved siden av bjelkene og deretter hugge bort det råtne så godt det går. Bjelkene stikker inn i grunnmuren og ut til torpargrunnmuren der tømmeret står, kanskje 40-50 cm inn i kjellerveggen.

Ser dog to problemer... Innergulvet sitter jo spikret i disse bjelkene. Hvis jeg skulle lykkes med å fjerne dem helt, sitter jo ikke gulvet fast i noe lenger... blir vel vanskelig å fikse nedenfra???

Grunnmuren er som sagt 40-50 cm tykk og det er jo støpt rundt stokkene... blir vel til å bore opp ved siden av stokken antar jeg, men det går jo ikke an å få så mye innstikk av den nye gulvbjelken som 40 cm er jeg redd...

Det kan også tilføyes at jeg byttet tre gulvbord som lå over grunnmuren, nærmest ytterveggen. Årsaken til dette var at de var sprukne og litt markspiste. Derimot så jeg ingen tegn på dårlige bjelker ovenfra... merkelig...

• Råtne bjelker i kjellertaket med synlig skade i kantene, del av innertaket og grunnmur vises også. Huset er gammelt, fra 1800-tallet.
  • Råtten bjelke i kjellertak, med synlige skader og slitasje. Bjelken stikker inn i grunnmuren, omgitt av gamle treverk og ujevne overflater.
Arne999 skrev:
... Innergulvet som synes på bildet er finfint så det vil jeg spare...
...
Er altså de gråmalte bordene gulvet i etasjen ovenpå?

Finfint :eek:

Nei lett å misforstå såklart... det er plankebitene som holder oppe sagflisen innergulvet har ingen spor se råte

Trebjelker i tak med tegn til fukt og råte. Rørledninger og isolasjonsmateriale er synlige. Overflaten ser slitt ut, kan trenge reparasjon.

Råtten bjelke i et gammelt treloft, med tegn til skade og forfall i en kjeller eller loftsrom, med delvis synlige murvegger.

• Rått treverk under gulv med tegn på råte og skade.
Troligvis er gulvplankene dine spikret inn i noten ned i gulvbjelkene, noe som vil gjøre det vanskelig å fjerne bjelkene uten å ødelegge gulvet. Men hvor dårlige er bjelkene, hvor langt kan du stikke inn en kniv? Jeg ville sannsynligvis revet bunnsvillplankene og forsterket bjelkene ved å skrape bort til friskt tre og deretter sette på nytt treverk på sidene. Eventuelt hengt opp en bærende bjelke ute i kantene for de nye reglene hvis bjelkene er skikkelig råtne ute ved steinfoten.

Jeg har ikke begynt å hogge i dem ennå, men jeg gjetter at det som vanlig i dette huset ikke er så alvorlig som det ser ut, men råtnet noen cm inn. Hvordan setter jeg en bærende bjelke ute i kanten da? En tanke jeg har er å legge en jernbalk på 3 meter eller hva det nå blir og mure opp to tre Leca "pilarer" som støtte, men det føles kanskje litt overkill. Dessuten ville det se veldig "reparert" ut. Bolte fast en regel på kjellerveggen føles jo også litt så der holdfastighetmessig... ingen følelse egentlig for hvor bra det holder å bolte fast noe i en betong/stein vegg.

Skulle man ikke kunne bore opp veggen ved siden av bjelken og stappe inn en regel da??

Ingen ekspert på å bolte i betong. Men det går nok an å få det til å holde som bare det med ekspansjonsbolt eller lignende. På bilder ser det nesten ut som det finnes et ferdig lite opplag på veggen som du kunne utnyttet?
Å brøyte opp nye hull for bjelker går sikkert, men det er trolig en skikkelig jobb. Hva er veggen bygget av? Hvis du støter på granittstein, blir det ikke så moro.
Har du mer laster ovenfra på bjelkene enn bare gulvet?

Sist redigert:
Vanskelig å si hvordan veggen er bygd opp...kan være betong/tegel/granit....

Det er en bitteliten hylle å legge på så den fungerer ikke

Lastene ovenfra er bare gulvet

kan man feste gulvet i de nye bjelkene på noe vis nedenfra??

Hvordan er det forresten å legge en trebjelke mot betongveggen for dette? syllpapp bak bare og bolte på?

Jeg skjønner ikke helt hvordan det er bygget opp, men må man egentlig fjerne disse dårlige bjelkene? Burde det ikke være nok å feste inn bjelkesko (eller noe annet man kan hvile nye bjelker på, som f.eks. en bærelist) i grunnmuren med kraftige skruer og deretter sette på plass flere gulvbjelker parallelt med de eksisterende? 2,5m er jo ikke en veldig stor spennvidde.

jo du kanskje har rett. Det er bygget opp slik at det går gulvbjelker cc70-80cm fra mur til mur med en spennvidde på ca 2,5 meter og gulv vinkelrett og fastspikret i disse bjelkene. Innermuren som deler kjelleren på midten har en solid "hylle" der man kan sette inn en ny regel, men ytterveggen er murt opp til 4-5 cm fra innergulvet...

Jeg har litt dårlig følelse for hvordan jeg trenger å feste inn de nye bjelkene. Balksko inn i ukjent kjellervegg kanskje fungerer fint. Dessuten så føles det jo litt rart å bare sette nye uten å feste gulvet i disse på noen måte, eller kan man lime på biter mot innergulvet som man skrur fast i den nye regelen? Grunnen til å lime fast "biter" er jo fordi en ny rett gulvregel sannsynligvis ikke vil ligge tett inntil hver gulvplank.

Hvis du presser opp de nye bjelkene mot taket i kjelleren med en jekketralle under monteringen burde det være tilstrekkelig synes jeg, gulvet er jo allerede festet i de gamle bjelkene. Det viktige med gulvet er jo at det ikke raser ned, og det oppnår man med nye bjelker.

Bærlinje med 20 cm betongskrue eller lignende burde fungere bra. Hvis man fester opp et vanlig gulvbjelkelag i f.eks. limtre bruker man bjelkesko og små lodne ankerskruer på drøyt 4 cm. Her har du dessuten de gamle bjelkene pluss nye.

Bærebjelke i form av trelekt på kjellerveggen?? Syllpapp bak da eller så er alt ok??

• Liker
goenalle
  • Laddar…
Bank bort mursteinen ved siden av bjelken, hugg bort tornet og stikk inn en 145 regel, som var Max som gikk an å få inn

Det gikk jo smidig med denne da alt råttent gikk å få bort siden stokken var skjøtt 5 cm inn på muren med en "ny" bjelke. De resterende 3 blir jo ikke like lette å fikse....

Bjelke av tre montert i murvegg, reparasjon av tidligere råteskade. Veggen er delvis demontert for å tilpasse bjelkens størrelse og festing.

Fuktig kjellervegg med synlige trebjelker og murverk, samt en betongblokk med ledning i et renoveringsprosjekt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.