2.547 lest ·
6 svar
3k lest
6 svar
Hva synes du om unfugede fliser på kjøkkenet?
Jeg satte tidligere opp 10x10 fasetterte fliser på kjøkkenet, siden de er fasetterte så trakk jeg meg fra å starte å fuge, siden det er litt mer slitsomt
...men etter en tid nå så synes jeg det ser helt greit ut likevel. En følgeeffekt av dette er at man slipper å se stygge fettmerker i fugene rundt kokeplaten
Jeg har en landlig look i kjøkkenet mitt, gammel stil altså, så det fungerer kanskje bedre i mitt kjøkken enn i moderne kjøkken. Flere som har hatt ufugede fliser på kjøkkenet eller er jeg alene om denne toketløsningen?
(Ja dere som har flislagt uten mellomrom mellom flisene har selvfølgelig ikke fuget) 
Jeg har en landlig look i kjøkkenet mitt, gammel stil altså, så det fungerer kanskje bedre i mitt kjøkken enn i moderne kjøkken. Flere som har hatt ufugede fliser på kjøkkenet eller er jeg alene om denne toketløsningen?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 innlegg
Jeg har ofogat, men det er mest av latskap. Flisene (fasade) sitter kant mot kant og det skal egentlig i en tynn kritfog à la kakelovn. Man har kanskje vent seg til det ;-).
ullberg
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 4 026 innlegg
ullberg
Verktøyentusiast
- Stockholm
- 4.026 innlegg
Har du et bilde av hvordan det ser ut hos deg? Jeg har personlig veldig vanskelig for å tro at jeg kunne tenke meg å ha det ufuget om jeg satte dem med avstand for fuging.nattugglan11 skrev:Jeg satte tidligere opp 10x10 fasade fliser på kjøkkenet, siden de er fasade så dro jeg meg for å begynne å fuge, siden det er litt tyngre...men etter en tid nå så synes jeg det ser helt greit ut. En følgeeffekt av dette er at man unngår å se stygge fettmerker i fugene rundt koketoppen
![]()
Jeg har en landlig stil på kjøkkenet mitt, gammel stil altså, så det fungerer kanskje bedre hos meg enn i moderne kjøkken. Flere som har hatt ufugede fliser på kjøkkenet eller er jeg alene om denne merkelige løsningen?(Ja, dere som har flislagt uten mellomrom mellom flisene har såklart ikke fuget)
![]()
På landet har vi dem satt tett og da, som du er inne på, uten fug. Jeg har mange ganger fundert på om jeg burde fuge disse fordi jeg synes det ser ut som om noe mangler (og ifølge imported_Benno er det tydeligvis fuging jeg skal satse på).
Nytteverdien av å slippe fett i fugen må vel være høyst innbilt, i ditt tilfelle havner jo fettet i mellomrommet, et mellomrom som er akkurat sånn passe stort til at man ikke helt kan få rent der.
Jeg gir deg selvfølgelig "the benefit of doubt" da jeg aldri har sett hvordan det ser ut, kanskje er det topp. Jeg er altså virkelig nysgjerrig og ville virkelig sette pris på et bilde eller to.
/U
Er du redd for fettflekker på fugene så anbefaler jeg epoksyfug. Vi brukte det i vårt kjøkken nettopp fordi vi ikke ville at vår mørke fuge skulle få noen misfarginger. Et halvt år senere ser det fortsatt nytt ut og jeg tror at fugene overlever flisene.
Interessant, kjente ikke til dette middelet. Men leste en annen tråd her på forumet og epoksyfug er litt vrient, vanskeligere å jobbe med, litt helsefarlig og relativt dyrt.NinaE skrev:
Hvordan påfører man det? ...det gjelder å ikke kløne det til så man ikke får bort restene, da vil det sitte for evig.
Skal se om jeg kan fikse et par bilder. Det er ikke selve fettet som sådan jeg bryr meg om men det er den misfarging den gjør på hele fugområdet 30cm over platen. Flisene jeg har blir ganske fort helt nedklistret av stekefett....og jeg ser hjemme hos andre hvordan det ser utullberg skrev:Har du et bilde av hvordan det ser ut hos deg? Jeg har personlig veldig vanskelig for å tro at jeg skulle kunne tenke meg å ha det ufuget om jeg satte dem med avstand for fug.
På landet har vi dem satt tett og da, som du er inne på, uten fug. Jeg har mange ganger vurdert om jeg burde fuge disse fordi jeg synes det ser ut som om noe mangler (og ifølge imported_Benno er det tydeligvis krittfug jeg skal satse på).
Nytten av å slippe fett i fugen må vel være høyst imaginær, i ditt tilfelle havner jo fettet i mellomrommet, et mellomrom som er akkurat så der passe stort for at man ikke helt skal kunne få rent der.
Jeg gir deg selvfølgelig "the befit of doubt" da jeg aldri har sett hvordan det ser ut, kanskje er det topp. Jeg er altså riktig nysgjerrig og ville virkelig sette pris på et bilde eller to./U
Vi kjørte på Kerapoxy design http://www.mapei.com/adv/SE/kerapoxy_design/. Det er vel ikke veldig bra å få det på huden, men det samme gjelder jo for vanlig fug også. Den er litt tyngre enn vanlig fug, men skal det fuges i et kjøkken så er forskjellen nok knapt merkbar. Det er bare å fuge som vanlig. Det er helt klart dyrere, kanskje 4-5 ganger dyrere enn vanlig fug. I min prosjekttråd kan du lese litt og se resultat på kerapoxyfugen http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/209799-nytt-kok-i-bostadsratt.html?showAllnattugglan11 skrev:
For å få bort restene finnes det et spesielt middel som kostet 80 kroner eller noe lignende så det er ingen problemer å få bort restene om det skulle tørke. Kerapoxy Cleaner heter middelet.
Klikk her for å svare