1.639 lest ·
4 svar
2k lest
4 svar
Hva står fuktverdiene for på fuktindikatoren?
Har hatt en håndverker hjemme hos meg og min samboer, som bl.a. har flyttet en døråpning i badet. For å få opp den nye døråpningen ble en rørlegger nødt til å fjerne tidligere vannrør som løp langs veggen, disse gikk bl.a. langs med dusjhjørnet. Etterpå har jeg nå lånt en fuktindikator av en venn for å sjekke om borehullene ved dusjhjørnet hadde sluppet inn fukt, men det virket rolig, den indikerte på 2,5-3,5%. I gulvet under borehullene indikerer den derimot på en fuktighet mellom 8-10%. Hva betyr disse verdiene? Er dette noe jeg trenger å bekymre meg for eller er dette normalt? Har som kanskje merkes veldig begrenset kunnskap innen området, men mye respekt for vann....
Takk for hjelp.
Takk for hjelp.
Måler du oppå plastmatten eller i flisfuger? Det som er interessant er jo hvordan underlaget har det under tetningslaget. Eller holder dere på å renovere og har revet opp gulvet? I så fall, hva lå det for tetningslag?
Målingen gjorde jeg i flisefugene, og over flisene. Vi holder på med en oppussing, men har ikke rørt gulvet eller veggen med borehullene i. Min tanke var (etter råd fra en kamerat) å fylle igjen borehullene med silikon og deretter fuge over dette. Jeg ville derfor sjekke om det var noen fukt "innenfor" flisene før jeg fylte igjen "skiten"...
Aha. Det er helt uinteressant om det er fukt i fugene og under flisene. Eller snarere, det er det alltid. Det tette laget sitter under flisene, over det kan det være så vått som helst. Gjør som du hadde tenkt, og pøs på med mye silikon.
Klikk her for å svare