Flyttet inn i et hus fra midten av 1940-tallet.

Vil begynne å henge opp "tyngre" ting på veggene som et speil på over 10 kg, TV-er osv.

Mine vegger, som også er yttervegger, har jeg forsøkt å forstå hva slags konstruksjon det er, men blir ikke klok. Kanskje noen kan kaste ut en gjetning om hvordan det er konstruert basert på byggeår og bildene?

Bildene er litt uklare, men det går an å få et helhetsbilde når man har sett alle.

Jeg har ikke boret i en stender, jeg har funnet mine stendere i nærheten med en dyrere Zircon. Først er det tapet, deretter umiddelbart ca. 3 cm treverk av noe slag, ingen gips som jeg kan se. Så et mellomrom og deretter noe som ser ut som OSB, den har jeg dog ikke boret i enda så vet ikke tykkelse, gjetter på isolasjon av noe slag etter den OSB-platen.

Når jeg har boret, kommer det bare ut tre, ikke noe hvitt gipspulver. Er det en OSB-plate de første 3 cm? Eller noe annet?

Så, hva trenger jeg av skruer og ting for å henge opp tyngre ting på denne typen vegg om jeg ikke har mulighet til å skru i en stender?

• Usikker borrehull i husvegg fra 1940-tallet, innvendig trestruktur synlig, ingen gipsrester, muligens OSB-plate bak trelaget, fotokvalitet uskarp.
  • Utydelig bilde av et borehull i en vegg, omkretsen viser treverk og materialer, mulig isolasjon dypere inne i hullet.
  • Nærbilde av et borrhull i en vegg, viser lag av mørkt tre uten gips. Veggen består av tapet, 3 cm tre, og mulig OSB etter et gap.
  • Hull i vegg som viser lag med treverk, muligens OSB-plate.
Begynner med at jeg ikke er noen ekspert, men bor i hus fra samme tid. Gjetter på tretex og deretter en form for planker. Har jeg rett så er det bare å dra lange skruer hvor som helst i veggen så sitter det som et fjell.

Jeg tror veggen består av innenfra tretex, stående plank, træullit.

Hvis du ikke vil eller kan skru, fungerer nok vanlig tretommerspiker utmerket til å feste ting med på veggene dine.

Treetex tror dere begge, hadde ikke hørt om materialet før men har lest litt om det nå. Folk skriver at det er mykt og at det enkelt går an å lage merker hvis man for eksempel trykker med neglen.

Jeg må trykke ganske hardt før det blir et merke så jeg er ikke så sikker, det føles mer "solid" men jeg har jo aldri kjent på materialet tidligere.
Kanskje jeg må dra til en byggevarebutikk og sammenligne.

Så opplever jeg glipen som veldig tynn, maks 1cm om det er det engang.
Så synes jeg virkelig at det ser ut som OSB i bunnen av mine to borehull som jeg har gjort.

Så da lurer jeg jo, hvor er stenderne, etter OSB-platen? Eller feilvurderer jeg dybden på glipen?

Flere gjetninger, kvalifiserte som ukvalifiserte tas gledelig imot.

Utsiden av ytterveggen er trepanel, alt inn til tapetet er fortsatt litt av et mysterium.

Det der ser ut til å være tretex, det er ikke så mykt som du tror. Det pleier jo dessuten å være et par ulike lag maling, tapet osv som har kommet til i løpet av husets levetid.

Jeg stemmer også på plankestamme med tretex. Du kan dra en skrutrekker gjennom tretexen ca. 12mm, deretter bør du komme til planken. Osb høres ikke sannsynlig ut.

Et trehus fra midten av 40-tallet har nok stående plank i veggene.
Om det ikke er tretex på veggen kan det være spon eller masonite, da har nok platene blitt montert mange år etter byggeåret.

• Liker
tergo
  • Laddar…
N Nitrams skrev:
Så da lurer jeg jo, hvor er stenderne, etter OSB-platen?
Det pleier rett og slett ikke å finnes stendere i veggene på førtitallshus.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.