Var nede i kjelleren og banket løs litt løs puss fra en vegg, men jeg vet dog ikke hva for type puss det kan være som løsner så derfor tenkte jeg å spørre forumet om hjelp.
Det som løsner er tørket puss, trolig fra år 1939 da huset ble bygget, som føles som sand og er veldig porøs. Mursteinene i veggen er murt opp med samme materiale.
Delvis løsner altså pussen. Men bør jeg rive ned all puss på nettopp denne veggen og pusse om hele siden materialet er det samme i hele, eller gjør man mer rett i å la det som sitter sitte og bare forbedre? For det går jo å ta ned all puss med en hammer da det pulveriseres. Selvsagt har en feilaktig maling blitt brukt på veggen, og derfor tenker jeg å slipe ned malingen med betongsliper ved anledning for å få den bort.
Så.. Jeg vil jo fikse min vegg, og det kommer jo an på hvilken slags puss det er..
Det ser ut som en variant av kalkpuss eller kc puss og det stemmer vel ganske bra overens med tidsperioden for huset ditt.
Det finnes imidlertid noen ledetråder for å bedømme pustypen. En puss med mye sement i har mørkere grå farge sammenlignet med rent kalkmørtel, men om sementinnholdet er lavt kan det likevel være vanskelig å se forskjell. Du kan prøve å smuldre opp et stykke puss mellom fingrene. Går det lett å smuldre opp, består pussen av kalkmørtel (k-mørtel) eller en blanding med sement og kalk (kc-mørtel). Dette prøven gir imidlertid bare en antydning om hva som har blitt brukt.
Rep=>Sære gjennom å:
Fjern løstsittende puss, jeg pleier å dra av med stålbørste som det siste jeg gjør.
Fukt underlaget, og børst rent med stålbørste.
Grunn hullene med tynt utspedd pussmørtel.
Når grunningen er tørr, legg på ordentlig med puss (slå på med murskje) og skrap av med en lekt eller lignende.
La tørke såpass mye at du med en riveplate drar bort overflødig puss. Forsøk å oppnå samme overflatestruktur som på den omkringliggende fasaden.
La tørke godt, mal med maling som passer til formålet, silikat eller kalkmaling. Finnes sikkert flere.
Dette har fungert for meg, men et godt grunnarbeid gir et godt og holdbart resultat. Jeg ville ha slått bort alt som har bom bak seg, for å forhindre fremtidig pussløsning.
Pussen jeg har banket ned kan riktig nok smuldres mellom fingrene og føles da i prinsippet som sand/grus, og selvfølgelig merkes det at det er gammel pusset med litt sement siden det går an å bryte og smuldre den mellom fingrene.
Hva slags mørtel bør man bruke om det er såpass lavt sementinnhold? Gjetter ut fra din beskrivelse at det kan være K-mørtel som er brukt siden det jo er veldig lyst og så.
Det anbefales jo at den nye pussen skal ha samme egenskaper som mørtelen før, så hvis huset beveger seg, så beveger den nye pussen seg samtidig. En hardere puss beveger seg mindre og kan gi opphav til sprekker, sies det.
Jeg lever ikke som jeg lærer dog, jeg pusset hele min kjeller (4 rom, 3-4 vegger) med Puss/håndmørtel C. Dels fordi det var så store partier, dels fordi jeg virkelig ville ha stabilitet i veggene. Jeg hadde ingen sprekker før, og i dag 2 år senere har jeg ingen sprekker heller.
Hadde jeg gjort det om igjen i dag kan jeg ærlig si at jeg hadde valgt hydraulisk kc mørtel faktisk fra weber eller Combimix, hadde litt hastverk på den tiden.
Jeg fikk forklart at hydraulisk kalkmørtel brukes ved renovering av eldre bygninger der høyere styrke kreves, enn ved pussing med vanlig luftkalkmørtel. Derfor mener jeg selv at mørtelen jeg skulle ha brukt er H kalkmørtel i stedet for c mørtel, som er betydelig mye hardere, da huset mitt er fra -27 og pussen min smuldrer like lett som din mellom fingrene.
Faktisk, så virker det umulig å lære seg hva en hydraulisk mørtel egentlig er, uten definisjoner som restaurering og bruk på eldre bygninger er mer populært å bruke i stedet for å direkte skrive ut hva det innebærer med hydraulisk.
Men det høres jo ut som om det er hydraulisk jeg bør bruke når det vel er på tide å ta tak i veggen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.