Hei! Det var ganske stygt fliser over den gamle ovnen som jeg nå har fjernet. Vil nå legge på noe slags mørtel og puss, og få det til å harmonisere med overflaten ovenfor.

Hva trenger jeg?

Ovnen vil jeg kunne bruke...

En kjøkkenvask og gammeldags svart komfyr med mursteinsvegg bak, klar til renovering etter å ha fjernet stygt flislagt område.

Claes Sörmland
Pussmørtel eller det moderne påfunnet gipspuss.

Når det kommer til pussmørtel, har du minst to alternativer: Den i dag vanligste pussmørtel C som er sement- og kalkbasert, eller den mer tradisjonelle kalkmortelen (ikke vanlig i dag). Det sikreste er å pusse med en svakere mørtel enn den som er brukt til muring og den forrige pussingen. Kalkmørtel blir da valget siden den er svakest. Hvis det er murt med sementmørtel (kan være - ditt kjøkken ser ut til å være fra 40-50-tallet) så fungerer pussmørtel C. Uansett mørtel som du kjøper - velg en finkornet en.

Gipspuss er for Sverige et mer moderne påfunn. Jeg har ikke jobbet med det selv, men det skal være veldig lettarbeidet sammenlignet med ekte pussmørtel.

• Liker
Morsansgrabb
  • Laddar…
Er det av soteren godkjent å bruke gipsmørtel til en skorstein?

Pass også på å bytte lampe da den trolig ikke er jordet. Ledningen ser for smal ut. For å få det til å passe i stikkontakten som sannsynligvis er jordet har de kun brukt en jordet kontakt. Da den sitter over kranen er det risiko for at det spruter vann. Er det et mindre barn som gjør det finnes det risiko for at det kan gå ille da de samtidig står mot kjøkkenbenken.

Bildet ville passe inn i TS der det spørres hvorfor vi gjør el installasjoner selv.

Sist redigert:
  • Liker
Morsansgrabb
  • Laddar…
Claes Sörmland
snuttjulle skrev:
Er det av feieren godkjent å bruke gipsbruk til en skorstein?
Min nabos skorstein gikk gjennom brannvernkontroll uten problemer med gipsmørtel på. Men det er jo ikke det mest varmebestandige materialet.

Takk for svar alle sammen!

Ja, lampen er en arv fra forrige eierne og skal byttes ut. Samtidig så er det en eldre modell der alle deler er glass/keramikk. Er det en direkte dødsfelle? I så fall så går den ned umiddelbart. Uttaket er jordet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.