Hei eksperter!
Bestilte hjem osmo hardvoks til benkeplaten min som begynner å bli slitt, jeg har vært helt overbevist om at det er massiv eik.
Nå når jeg venter på leveransen innser jeg at det kanskje ikke er det i det hele tatt, men eikefiner eller noe annet. Hvordan gjør jeg i så fall for å friske den opp? Noen som kan se hva slags materiale det er eller vet hvordan jeg skal finne ut av det? Bilde av en benkeplatekant med synlig lagdeling, potensielt eikefiner eller massivt tre, og tegn på slitasje ved skjøten mot veggen. Kjøkkenbenk i treverk ved siden av en vask, med tegn på slitasje. Kjøkkenbenk ved siden av en vask, laget av tre med en tydelig åremønster. Diskusjon om å oppfriske overflaten med Osmo hardvoks.

Kan være massivtre.
Hvordan ser kanten ut der hun er nedsenket?
Finnes det andre steder der det går å kontrollere skivens innside?

Dette er det som synes under vasken. Veldig vanskelig å ta bilde av da det er et stykke inn og har et slags plastaktig materiale på, silikon antar jeg, så det synes ikke kjempegodt. Under diskbenk, vanskelig vinkel, synlig metallskrue og plastmateriale, delvis gjemt av silikon. Utsikt under en diskbenk med rør og treverk, skygger gjør det vanskelig å se. Muligens dekket med plast- eller silikonmateriale.

Bor et lite hull nedenfra så ser du nok litt tydeligere :)

• Liker
splenny
  • Laddar…
Hei, hvis det er finér går det vel an å friske opp med hardvoksolje likevel?

• Liker
cpalm
  • Laddar…
M Mseli skrev:
Hei, om det er finer går det vel an å friske opp med hardvoksolje likevel?
Jaså? Ja, da skal det jo ikke være noen fare. Hadde for meg at det ikke går å slipe, men jeg er sikkert helt ute og sykler :)

S splenny skrev:
Jasså? Ja då ska det jo ikke være noen fare. Hadde for meg at det ikke går an å slipe men jeg er sikkert helt ute og sykler :)
Det kommer an på hvor hardt/dypt du tenkte å slipe og hvor tykt slitelag det er om det ikke er massivt

• Liker
splenny
  • Laddar…
Ser jo ut som massivt når du ser på undersiden har den jo samme overflate som oven.

• Liker
splenny og 1 annen
  • Laddar…
Lager man engang benkeplater i eikefiner? En benkeplate i staver av massiv eik er jo ikke spesielt dyr, så hvor mye kan man spare på å lage den i finer i stedet?

Ikea lager fanerplater, men de er slipbare. Men man må jo prøve å finne ut tykkelsen på faneren som dere sier, tenkte ikke på at den kunne være så tynn at man går gjennom den på en puss. Men den ser nok solid ut på bildene... på Ikeas ser man på endeveden at det er faner.

• Liker
16386
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Gjør man engang benkeplater i eikefiner? En benkeplate i staver av massiv eik er jo ikke særlig dyr, så hvor mye kan man spare på å lage den i finer i stedet?
Ikea mener at man ”sparer på trær” :rolleyes:

Vi har (enn så lenge) et gammelt kjøkken fra 50-tallet, og den uttrekkbare skjærefjølen var i finer :seenoevil: Fineren var fullstendig gjennomslitt i midten etter 60-70 års skjæring. Flisende sponplate kikket frem på en overflate med ca. 10 cm i diameter, føltes ganske uhygienisk. Skjærefjølen er kastet nå.

• Liker
16386
  • Laddar…
Takk for info, hadde ikke peiling på det! Forstår fortsatt ikke helt poenget men det er jo bare min mening.

Jeg synes det ser ut som gammeldagse parkettbrett på lamelltre og med sperrefinér på baksiden.

Minner veldig mye om Ikeas massive eikeskiver som fantes for x antall år siden. De er skjøtet slik som dette om det kan være til noe hjelp. Massiv ekskive med synlige skjøter, minner om Ikeas tidligere bordplater.

Takk alle sammen! Da tør jeg i det minste slipe og kjøre med oljen. Får gå forsiktig med slipen :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.