Har en vegg som jeg først trodde var gips da den høres hul ut. Hører imidlertid ingen bjelker når jeg banker på veggen, noe jeg hører i andre gipsvegger i leiligheten. Når jeg borer (med vanlig bor, ikke slag) er det ikke så mye motstand. Materialet er mørkegrått og det er ingen "tomrom". Leiligheten ble bygd på midten av 50-tallet. Tanken var å sette opp en elfa-bokhylle. Kan det være en form for lettbetong?
Helt vanlig blå Ytong som var populært på den tidenD doroni skrev:Har en vegg som jeg først trodde var gips da den høres hul ut. Hører dog ingen bjelker når jeg banker på veggen, hvilket jeg hører i andre gipsvegger i leiligheten. Når jeg borer (med vanlig bor, ikke slag), så er det ikke så mye motstand. Materialet er mørkegrått og det finnes ingen "tomrom". Leiligheten er bygget på midten av 50-tallet. Tanken var å sette opp en Elfa-bokhylle. Kan det være en form for lettbetong?
Den varianten av ELFA-hylle sitter jo dårligere enn den varianten der man fester i de vertikale skinnene, det blir flere innfestinger. Men en 6mm skrue i lettbetong sitter veldig bra. Det blir jo heller ingen direkte trekkraft utover. Med 6skruv burde den derfor holde for mange 100kg. Jeg hadde ikke tvilt på det.
Kjør med vanlig plast, kjører du med en i metall som utvider seg mer, så er det risiko for at den sprekker, veldig porøst materiale. Som bonusinfo: Prøv ikke å skru nær en dørkarm og for bøvelen bruk ikke karmskruer for å feste en ny dørkarm
(snakker av egen erfaring, dørfôrene og tapetet holdt sammen den veggen siden).
det finnes jo hull i hengeskinne også så jeg kan jo skru 1-2 skruer per skinne også så blir det ekstra sikkert.J Johan456 skrev:Den varianten av ELFA-hylle sitter jo dårligere enn den varianten der man fester i de vertikale skinna, det blir flere innfestinger. Men en 6mm skrue i lettbetong sitter veldig bra. Det blir jo heller ingen direkte trekkraft utover. Med 6 skruer burde den derfor holde for mange 100 kg. Jeg hadde ikke tvilt på det.
Klikk her for å svare