Selv om limet i marinplywood tåler en viss grad av fukt, blir treet fortsatt misfarget hvis det utsettes for vann over lang tid.nimhed skrev:
Selv marinplywood må altså overflatebehandles med f.eks. olje, ferniss eller lakkfarge.
Plywooden på bildene ser definitivt ut som forskalingsfiner (som med moderne, miljøvennlige limmetoder dessverre er blitt mer følsomme for langvarig fukt...)
Det ser ut som filmet bjørkefinér. Finnes med vevmønstret overflate og kalles da dørkfinér. Slikt pleier å ligge på tilhengere. Den finéren, hvis det er slik, tåler å sitte ubehandlet utendørs.
Det gjør ikke såkalt formfinér fra trelasthandelen. Det er en engangsfinér. Laget for å slippe lett. Ikke for å tåle vann.
Mvh Findus
Det gjør ikke såkalt formfinér fra trelasthandelen. Det er en engangsfinér. Laget for å slippe lett. Ikke for å tåle vann.
Mvh Findus
Den "vanlige", som du sikkert snakker om, brukes med fordel ikke mer enn tre ganger.findus42 skrev:
Det ser ut som filmet bjørkefinér. Finnes med vevmønstret overflate og kalles da durkfinér. Slik pleier å ligge på tilhengere. Den finéren, om det er slik, tåler å sitte ubehandlet utendørs.
Det gjør ikke såkalt formfinér fra trelastlageret. Det er en engangsfinér. Lagd for å slippe lett. Ikke for å tåle vann.
Mvh Findus
Derimot finnes det formfinér som kan ligge ute i to år uten å i prinsippet ta skade i det hele tatt så lenge kappede kanter og skjøter beskyttes.
Helt enklere ulike sorter samt ulike kvalitet, samt en veldig forskjell på prisen.
Ja, vel... Det er rocket science... Jeg har sett disse på forskjellige lekeplasser. Tenkte vel at Det er vel noe standard plywood for utendørsbruk, mem visste ikke helt hva. Jeg antar disse finnes i de velassorterte byggevarehusene?
Ja, det gjør de. Men jeg ville tippet på, uten å vite eksakt hvilken sort, at disse ligger på drøye 200 kr/m2. Kanskje enda mer for privatpersoner.V vincentt skrev:
Jeg hadde noen kappede biter formkryssfiner (belagt med fenolfilm) i kaldgarasjen, og jeg har aldri sett noe treverk som har mugnet så raskt og mye som denne kryssfiner gjorde på de blottede kantene. Så den hadde i alle fall ikke jeg valgt for langvarig utendørs bruk (men den duger selvfølgelig godt til hva den er ment for).
Sukk... jaha... jeg som tenkte å bygge et utekjøkken samt en plate med utslitte brytere, knapper og PLC deler til ungene... Kan man bruke noe annet tro? Plywood tilsvarende... OSB?A anhack skrev:
Klikk her for å svare