Hei,
Holder på å bygge hus og skal ha en trapp i henhold til bildet nedenfor. Leverandør er ikke valgt ennå. Akkurat nå jobber jeg med veggene og prøver å finne ut hva som kreves for at veggene skal kunne ta opp lasten fra trappen. Får ikke noe godt svar fra leverandøren jeg har snakket med tidligere, så jeg tenkte å prøve her.
Som jeg har forstått det, skal lasten først og fremst tas opp av gulvet og vange i ytterkurven. Begge veggene i ytterkurven er yttervegger som jeg har lektet med 28x70 og tenkte å sette 11 mm OSB og gips på. Er likevel usikker på om det blir riktig å feste trappen i.
Jeg tenker at det må være mange her som har bygd vegger og montert trapper som kan komme med tips?
Takk på forhånd!
Spørsmålet har ikke et entydig svar. Det avhenger først og fremst av hvordan trappen konstrueres. Med tre søyler, en i hjørnet og en på hver side der trappen slutter, trenger ikke veggene i det hele tatt ta opp noen laster. Om du overveier å feste vangstykker i veggene så er det ingen fordel med OSB og 28x70 mm før man kommer inn i veggen. Materialet i ytterveggene har også betydning i det tilfellet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.