Min kompostkvern fra biltema stoppet med en gren i som jeg ikke kan få ut. Ser ut til å være en renseluke, men den er stengt med merkelige skruer. Noen som kan hjelpe meg med å identifisere? Den som ser ut som en torx har en pigg i midten med. To skruer på en kompostkvern. Ene er en pin-torx med pigg i midten. De er del av renselokket som er nevnt i teksten.

Satsuki
Vi hadde noe lignende på et vindu, der var det meningen at man skulle bruke en 4-kantet bit.

Biltema har sett med dem. Den ene heter vel triwing eller noe sånt og torx med pigg i er vanlige torx som er litt "tyverisikrede" eller hvordan man nå skal beskrive dem. Finnes bits med hull i for piggen.

Jeg har en bitssett med 109 deler. Tror ikke den kostet mer enn en hundrelapp på Jula/Biltema/vardenåvar. Tydeligvis trenger man minst så mange, for det er alltid noen som skal kødde med en når ting trenger åpnes eller strammes, enten det er ved å bruke 5/64-tommers på en unbrakonøkkel, sette en pigg i torxen eller ha tre spor i stjerneformasjon.

• Liker
Sthlm1891
  • Laddar…
tommib
Ja, det der er jo litt av et våpenkappløp. Det kommer nye sikkerhetsskruer og straks deretter kommer det bitsett som inneholder tilsvarende bit. Jeg irriterer meg litt over at produsentene holder på og insisterer med dette. Hvis man vil inn, så kommer man inn. Den eneste måten å hjelpeløst hindre det på er å lime sammen alt. Det har andre ulemper på f.eks. ovennevnte kompostkvern.

Som allerede nevnt er det dels en Torx TR, dels en Tripoint på bildet.

Også jeg har et sett for å komme inn i det meste, egentlig mest av prinsippgrunner. Jeg har dog brukt det en gang for å åpne en pumpe, hvorfor den nå skulle ha sikkerhetsskruer.

• Liker
Martin Lj
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Min kompostkvern fra biltema stoppet med en gren i som jeg ikke kan få ut. Ser ut til å være en renseluke, men den er lukket med underlige skruer. Noen som kan hjelpe meg med å identifisere? Den som ser ut som en torx har en pigg i midten også. [bilde]
Dette med Torx TR var en nyhet for meg for bare noen uker siden. Men til min glede oppdaget jeg at jeg også hadde slike bits i min bits-sats. Det var vanlig Torx i den ene enden og Torx TR i den andre enden av skrutrekkerne.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.