Hei
Det er sånn at jeg skal installere fjernvarme til huset mitt som er bygget i 1975. Husene fra 70-tallet er veldig kjente for å ha fuktproblemer, på grunn av "plate på mark".

"Allerede på 60-tallet begynte man å bygge hus med "plate på mark" og på 70-tallet ble det standard. Ettersom platen manglet isolasjon mot bakken har fuktproblemene vært mer regelen enn unntaket i hus fra denne tiden. Man eksperimenterte også med nye byggematerialer, for eksempel plaster, flytende avrettingsmasse og trykkimpregnert tre, som senere viste seg å være giftige"

Jeg har nå tatt bort 10 cm betong på steder der rørene skal gå gjennom til element. Nå trenger jeg å legge ny betong for å dekke rørene og de 10 cm som jeg har gravd. Og det jeg lurer på er hva som er best å bruke av materialer for å forebygge fuktproblemer i bakken så mye som mulig. Jeg har kjøpt betong som jeg tenkte jeg skal bruke og kuler. Er det riktig eller bra, hvis nei i så fall hva bør jeg bruke?

Bilder:

Takk på forhånd
 
  • Grå rør lagt på gulv med rød teip rundt, klar for betongarbeid under installasjon av fjernvarme i hus fra 1975.
  • Byggarbeid i et hus fra 1970-tallet med eksponerte rør på et betonggulv, sett ovenfra, med en person til høyre.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.