Hei
Det er sånn at jeg skal installere fjernvarme til huset mitt som er bygget i 1975. Husene fra 70-tallet er veldig kjente for å ha fuktproblemer, på grunn av "plate på mark".
"Allerede på 60-tallet begynte man å bygge hus med "plate på mark" og på 70-tallet ble det standard. Ettersom platen manglet isolasjon mot bakken har fuktproblemene vært mer regelen enn unntaket i hus fra denne tiden. Man eksperimenterte også med nye byggematerialer, for eksempel plaster, flytende avrettingsmasse og trykkimpregnert tre, som senere viste seg å være giftige"
Jeg har nå tatt bort 10 cm betong på steder der rørene skal gå gjennom til element. Nå trenger jeg å legge ny betong for å dekke rørene og de 10 cm som jeg har gravd. Og det jeg lurer på er hva som er best å bruke av materialer for å forebygge fuktproblemer i bakken så mye som mulig. Jeg har kjøpt betong som jeg tenkte jeg skal bruke og kuler. Er det riktig eller bra, hvis nei i så fall hva bør jeg bruke?
Bilder:
Takk på forhånd