2.460 lest ·
6 svar
2k lest
6 svar
Hva skal jeg gjøre med ikke-spontet undertak?
Holder på å renovere uthuset med gjesterom. Skal legge om taket og for øyeblikket er det upontede bord som undertak. Går det an å legge underlagspapp på disse bordene eller vil den sprekke på grunn av at det er en viss svikt i bordene når de ikke er pontet. Finnes det bedre alternativer? masonite? føles unødvendig å fjerne det upontede virket.
Om du kommer inn kanskje du kan skru smale planker, typ läkt, på undersiden av plankene mellom takstolene? Da burde det bli litt mer stabilt. Men sørg i så fall for at skruen ikke stikker opp på oversiden... 
Om man er litt forsiktig med hvordan man går mens man legger pappen ser jeg ikke at det skulle være et problem når man har fått på lekter og plater/tegl på taket.
selvfølgelig kunne det være mulig å binde sammen nedenfra med en lekt/bord mellom hver takstol (i takstolens retning) men at det skulle spille noen rolle tror jeg ikke.
/ATW
selvfølgelig kunne det være mulig å binde sammen nedenfra med en lekt/bord mellom hver takstol (i takstolens retning) men at det skulle spille noen rolle tror jeg ikke.
/ATW
Jeg har med suksess bundet sammen trinn på denne måten med et bord i midten på hvert trinn (i gangretningen). Det blir faktisk markant mer stabilt. Det man gjør rent byggteknisk er at man fordeler tyngden fra enkelte bord til flere. Men TS har kanskje allerede løst dette da spørsmålet er noen dager gammelt!ArneTW skrev:
Jeg er enig i at det blir stødigere, men på et tak hvor man ikke går rundt så ofte og bygger på med lekter/bærek-ekter og plater oppå underlagspappen så er behovet for ytterligere stødighet ikke så stort...pelig skrev:Jeg har med suksess bundet sammen trinn på denne måten med en planke i midten på hvert trinn (i gangretningen). Det blir faktisk markant mer stabilt. Det man gjør rent byggeteknisk er at man fordeler vekten fra enkeltstående planker til flere. Men TS har kanskje allerede løst dette siden spørsmålet er noen dager gammelt!![]()
/ATW
Klikk her for å svare