Har tatt opp et hull i veggen for å sette inn et vindu og vil gjerne ha tips om hva jeg skal mure igjen visse hulrom med.

Veggen er murt av løse betongblokker i to parallelle rader med ca 10cm mellomrom. I gjennomskjæring ser det altså ut som to vegger, en ytre og en indre. Disse to er forbundet med hverandre med jevne mellomrom som bryter mellomrommet og skaper rom. Disse rommene er fylt med koks.

Etter å ha tatt opp hullet, ble det ene rommet tømt for koks, noe som danner et hulrom mellom den ytre og indre veggen. Dette hulrommet må fylles med noe, ellers har jeg ikke noe å feste karmeskruene i. Det jeg har vurdert er pussmørtel, murmørtel eller betong. Har også tenkt å mure inn passbiter av LECA, men da får jeg problemer med karmeskruene, siden LECA ikke er noe særlig materiale å feste og skru i.

Så nå trenger jeg tips om hva jeg bør gjøre.

Utvendig vil veggen bli kledd med 10cm cellplast, så faren for kuldebroer inn er aktuell.

Hulrommet er ca 7x10cm, like høyt som vinduet og er på åpningens høyre side.

• Åpning i betongvegg for installasjon av vindu, viser tomrom fylt med rør og en målepinne for å demonstrere dimensjoner, klargjort for konstruksjon.
Om vinduet ikke er altfor stort. Fyll tomrommet med celleplast. Borr hull for karmeskruer i over- og understykke nær sidestykket. Drev med fugeskum.

Hvis vinduet er stort slik at denne festingen føles usikker, kan du feste treklosser i tomrommet der karmeskruene skal monteres.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.