1.801 lest ·
3 svar
2k lest
3 svar
Hva skal jeg bruke for å bytte ut råtnet balkongpanel
Har en innglasset balkong der den ene siden har vært dårlig siden jeg kjøpte min BRF i fjor. Kort etter kjøpet har fasade og balkong blitt renovert, noe som ble ferdig for et par uker siden.
Oppdager da at det ser veldig dårlig ut og at det som ser ut som sparkel (?) har blitt i en klissete konsistens, så begynner å rengjøre med sparkelspade og oppdager at panelet, som skal være litt plastaktig i følelsen, egentlig er tre som har smuldret opp innenfra og ut.
Uansett begynner å rive i det og har nå klart å få bort 1/3-del av platen fjernet.
Får litt småpanikk når jeg innser at jeg må fikse det umiddelbart og jeg ikke finner ut hvilket materiale som er egnet å bruke.
Hvordan skal jeg tenke med mål her også? Ser ikke ut til at jeg kan fjerne "rammen" som omgir treet på noe vis.
En håndverker som har sett på det mener at jeg gjør best i å tette alt og lime på en plate direkte på rammen. Jeg er dog skeptisk.
Dessuten vil han ha 1800 kr for materiale+arbeid.
Oppdager da at det ser veldig dårlig ut og at det som ser ut som sparkel (?) har blitt i en klissete konsistens, så begynner å rengjøre med sparkelspade og oppdager at panelet, som skal være litt plastaktig i følelsen, egentlig er tre som har smuldret opp innenfra og ut.
Uansett begynner å rive i det og har nå klart å få bort 1/3-del av platen fjernet.
Får litt småpanikk når jeg innser at jeg må fikse det umiddelbart og jeg ikke finner ut hvilket materiale som er egnet å bruke.
Hvordan skal jeg tenke med mål her også? Ser ikke ut til at jeg kan fjerne "rammen" som omgir treet på noe vis.
En håndverker som har sett på det mener at jeg gjør best i å tette alt og lime på en plate direkte på rammen. Jeg er dog skeptisk.
Dessuten vil han ha 1800 kr for materiale+arbeid.
- Hvilket materiale skal jeg bruke?
- - Gi gjerne tips på materialer og evt søkeord og fagtermer?
- Hva skal jeg tenke på?
- Kan jeg få inn et panel mellom i rammens sprekker, eller skal jeg tette igjen sprekkene og lime på en plate?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.214 innlegg
Hva har inngått i foreningens renovering, kan håndverkerne ha gjort noe som forårsaket skaden hos deg?M MahNas92 skrev:
Når det gjelder balkonger, varierer det en del mellom ulike foreninger om det er foreningen eller den boende som er ansvarlig for vedlikeholdet ifølge vedtektene. Hva står det i dine vedtekter om balkongen?
Finnes ingen grunn til å få panikk for dette siden en skadet panel ikke bør kunne gi opphav til noen store følgeskader.
Den spesifikke panelen har alltid vært dårlig før renoveringen, vet ikke om det bare har blitt verre eller om jeg oppdaget hvor ille først nå, så tror ikke på at håndverkerne har gjort noe for at det skal bli slik.BirgitS skrev:
Hva har inngått i foreningens renovering, kan håndverkerne ha gjort noe som forårsaket skaden hos deg?
Når det gjelder balkonger varierer det litt mellom ulike foreninger om det er foreningen eller beboeren som er ansvarlig for vedlikeholdet ifølge vedtektene. Hva står det i vedtektene dine om balkongen?
Det er ingen grunn til å få panikk for dette siden en skadet panel ikke bør kunne gi opphav til noen store følgeskader.
Det er egentlig en vanlig balkong, ifølge foreningen/vedtektene er alt innenfor balkongrekkverket mitt ansvar, noen som bodde her før - for 20-30 år siden - glasset inn det, innenfor rekkverket (som man skal).
Klikk her for å svare