Jeg har lagt om taket på huset som dels består av gammelt låseplanketak men har også lagt ny rupanel på en utbygging.

Nå tenkte jeg å starte med å pynte takutspringene under slik at det blir mer enhetlig. Spørsmålet er hvilket standardmateriale man kan kjøpe og sette opp? Spontant tenkte jeg på typ rupanel, men det ble dømt ut av kona som synes at "finishen" ikke blir ok. Jeg vil jo ha en eller annen form for treverk som er spontet, men som er litt penere. Hva anbefales til dette? Det eneste jeg ser på byggevarehuset når jeg kikker er nettopp rupanel, og så er det jo snarere ulike typer av innendørspanel...

Arne999 skrev:
...Spontant tenkte jeg typ råspont men det ble dømt ut av fruen som synes at "finishen" ikke blir ok...
Kjøp råspont, samt en pensel og en boks maling til fruen. Finishen er jo noe man fikser selv. Det kan være en passende jobb for en person som har spesielle krav. Kanskje du kunne gi henne litt sandpapir og en slipekloss også :cool:

Personlig synes jeg at råsponten egentlig er for fin nå til dags. Det finnes jo ingen rå overflate i det hele tatt, så den burde få et nytt navn.

Gullstjerne til den personen som kommer med en bra betegnelse. Planspont høres vel litt vel kjedelig ut :p

Et alternativ er å sette opp z-panel (enkelt og stilig). Et annet alternativ er vanlig saget ytterpanel med litt mellomrom mellom hver planke.

vectrex skrev:
...Et annet alternativ er vanlig saget utepanel med litt mellomrom mellom hver planke.
= slipper inn veps og annet ugagn, om man ikke har insektsnett over det hele :p

KnockOnWood skrev:
Personlig synes jeg at råsponten egentlig er for fin nå for tiden. Det finnes jo ingen rå overflate i det hele tatt, så den burde få et nytt navn.
Den ligner, synes jeg, mer en glattfals nå for tiden.

Ellers er jo perlefals et alternativ for den som vil ha noe "elegantere" enn en glatt overflate..

fahlis skrev:
Den ligner, synes jeg, mer en slätspont nå for tiden...
Gullfarget stjerne med fem spisser på hvit bakgrunn.

• Liker
fahlis
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
= slipper inn veps og annet oknytt, om man ikke har insektsnett over det hele :p
Eller som er vanlig, under det hele!

vectrex skrev:
Kommer vel an på fra hvilken side man ser det:confused:

vectrex skrev:
SC Aero skrev:
Kommer vel an på hvilken retning man ser det fra:confused:
Ja, i min lille verden setter man nettet over bordene i underspikingen.

Så synes det jo nesten ikke.
Hvis man ikke er oppe på loftet selvfølgelig :)

PS
Over = over, høyere enn :)

på tal om råspont.. det som er stygt med det er vel kanskje ikke overflaten, men at det blir mer eller mindre store gliper der de ikke går sammen helt. Finnes det noen tips her så kanskje det kan være et alternativ. Typ lime tvinge sammen en "kake" og sette opp?

Tre beveger seg, krymper og sveller i bredden.

Hvis du ikke tåler litt sprekker under takfoten får du vel ta plywood i stedet. Men hvem ser egentlig opp der?

kona :)

Kjøp et damemagasin og en eske med praliner til henne i stedet :cool:

• Liker
mandg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.