Jeg har lagt om taket på huset som dels består av gammelt låseplanketak men har også lagt ny rupanel på en utbygging.
Nå tenkte jeg å starte med å pynte takutspringene under slik at det blir mer enhetlig. Spørsmålet er hvilket standardmateriale man kan kjøpe og sette opp? Spontant tenkte jeg på typ rupanel, men det ble dømt ut av kona som synes at "finishen" ikke blir ok. Jeg vil jo ha en eller annen form for treverk som er spontet, men som er litt penere. Hva anbefales til dette? Det eneste jeg ser på byggevarehuset når jeg kikker er nettopp rupanel, og så er det jo snarere ulike typer av innendørspanel...
Nå tenkte jeg å starte med å pynte takutspringene under slik at det blir mer enhetlig. Spørsmålet er hvilket standardmateriale man kan kjøpe og sette opp? Spontant tenkte jeg på typ rupanel, men det ble dømt ut av kona som synes at "finishen" ikke blir ok. Jeg vil jo ha en eller annen form for treverk som er spontet, men som er litt penere. Hva anbefales til dette? Det eneste jeg ser på byggevarehuset når jeg kikker er nettopp rupanel, og så er det jo snarere ulike typer av innendørspanel...
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Kjøp råspont, samt en pensel og en boks maling til fruen. Finishen er jo noe man fikser selv. Det kan være en passende jobb for en person som har spesielle krav. Kanskje du kunne gi henne litt sandpapir og en slipekloss ogsåArne999 skrev:
Personlig synes jeg at råsponten egentlig er for fin nå til dags. Det finnes jo ingen rå overflate i det hele tatt, så den burde få et nytt navn.
Gullstjerne til den personen som kommer med en bra betegnelse. Planspont høres vel litt vel kjedelig ut
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Den ligner, synes jeg, mer en glattfals nå for tiden.KnockOnWood skrev:
Ellers er jo perlefals et alternativ for den som vil ha noe "elegantere" enn en glatt overflate..
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
på tal om råspont.. det som er stygt med det er vel kanskje ikke overflaten, men at det blir mer eller mindre store gliper der de ikke går sammen helt. Finnes det noen tips her så kanskje det kan være et alternativ. Typ lime tvinge sammen en "kake" og sette opp?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Tre beveger seg, krymper og sveller i bredden.
Hvis du ikke tåler litt sprekker under takfoten får du vel ta plywood i stedet. Men hvem ser egentlig opp der?
Hvis du ikke tåler litt sprekker under takfoten får du vel ta plywood i stedet. Men hvem ser egentlig opp der?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Kjøp et damemagasin og en eske med praliner til henne i stedet 
Klikk her for å svare