Hei
Har et eldre 60-tallshus...
I trappen til gillestua ser det ut slik, noen ødelagt duk som noen har spikret en espalier / reisverk over.
Ingen anelse hvordan dette så ut fra starten, og hva den kvadratiske rammen er til for?
Noen som har en god idé om hva man skal gjøre her, skal man fjerne reisverket/espalieret og sette gips over?
Eller skal man sette gipsen på reisverket, men da skjuler man jo innslippet av lys fra trappen til gillestua litt.
Tips og ideer mottas med takk, da jeg ikke helt vet hvordan det skal bli pent.

• Trapp med trepanel og åpning dekket av trerammer, delvis skjermet med netting. Ledninger henger fra taket, og trappen går oppover mot høyre.
Sist redigert:
L
L linblekinge skrev:
Hei
Har et eldre 60-tallshus ..
I trappen til kjellerstuen ser det slik ut, noen ødelagt vev som noen har festet en espalier/rammeverk.
Ingen anelse hvordan dette har sett ut fra starten, og hva den firkantede rammen er til for?
Noen som har en god idé om hva man skal gjøre her, skal man fjerne rammeverket/espalier og sette gips over?
Eller skal man sette gips på rammeverket, men da skjuler man jo innslippet av lys fra trappen til kjellerstuen litt.
Tips og idéer mottas med takk, siden jeg ikke helt vet hvordan det skal bli pent.
Oj, ser litt merkelig ut ja.

Jeg ville nok skrudd ned stengene, fjernet veven, og deretter opp med stengene igjen. De er ikke ment å fungere som lekter, men som et lysgjennomtrengelig sikkerhetsverk.

Eventuelt må stengene og kanskje også trappsiden slipes hvis det er slik at veven har blitt limt opp, det gjør du jo når du uansett har nede stengene.

Du kan til og med benytte anledningen til å male hele trappen og stengene for eksempel hvitt eller perlegrått hvis du vil lysne det og friske opp. Eller også er trappen i god stand og fin som den er, jeg har vanskelig for å bedømme ut fra bildet.

Den firkantede rammen var rar, kanskje fungerte den som et vindu i en lekestue under trappen en gang i tiden? Bare en gjetning, kanskje noen andre vet eller har bedre forslag.

Ser også at det finnes en merkelig kabelføring til "vinduet" - hva er det? Er det strømførende så må den jo flyttes før du tar tak i stengene og veven.

• Liker
linblekinge
  • Laddar…
Tusen takk for tipsene

isch, typisk 60-tallsløsning...
Føl full frihet til å gjøre hva du vil med den. Riv bort dritten om du vil. Skrap bort strie (men den pleier å sitte hardt hardt hardt...) og mal eller tapetser eller noe. Eller sett en plate renoveringsgips på strien, sparkle og mal.
Å gipse inn gelenderet derimot ville jeg ikke gjort, for som du sier blir det mørkere og mer innestengt da, men det er jo min personlige smak. Skal du gjøre det så gips også på siden som er mot trappen.
Så må du som sagt sjekke den kabelen også. Men ellers er det bare å ta ned eller renovere opp etter behag.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.