Muren som vises er tomtegrensen mellom oss og naboen.
Tanken er at vi sammen skal bygge en espalier mellom oss.
Den skal være relativt glissen slik at man knapt kan se gjennom, men likevel slipper inn litt luft og ikke gir følelsen av å være et "igjenbommet plank".
Hvordan gjør man dette enklest og best?
Tanken er at espalieren skal være ca 4 meter lang og ca 2 meter høy.
Et alternativ som er diskutert er å skyte ned et antall jordankre (3-4 stk) i bakken og feste stolper i disse, den ytterste stolpen skrur man fast i lagerveggen som vises på bildet.
Deretter skrur man fast "ribber" mellom stolpene man har bygd opp.
Et annet alternativ er å legge en planke mot muren og skru fast denne (med skruer og plugg), deretter en planke mot lageret som skrus fast. Til slutt en overligger og stolpe på andre siden som festes i eksisterende planker slik at det blir som en firkantet ramme rett og slett.
Hva tror dere?
Det viktige er jo selvfølgelig at det tåler vinden (det blåser en del der vi bor).
EDIT: Det ble litt trøbbel med bildegalleriene.
Samme bilde ble lastet opp både rett vei og feil vei.
Det finnes jo stolpesko som står på muren og kan skrus fast med plugg og skruer
[bilde]
Velt risikoen er jo en annen faktor - Der kunne det hjelpe å bore gjennom steinen og banke ned armeringsjern!?
Tvilsomt likevel hvis det bare er steiner som ligger og ikke går ned under bakken...
Jo, en slik stolpesko ser jo fornuftig ut.
Om man skrur i 3 slike i muren og skruer/plugger bør de sitte ganske så hardt?
Deretter fester man en regel mot bodveggen der den sitter som fjell.
Hvis du kan feste i boden på den ene siden og ordne en ordentlig stolpe på den andre siden, kanskje du kan klare deg uten å feste noe i muren. Hvor lang er den tenkte espalieret? Hvis du har planlagt å feste noe i muren, så er vel utgangspunktet å finne ut hvordan den er murt opp og om den eventuelt har en såle. Er det stablede steiner kommer den ikke til å tåle noen belastning i det hele tatt, og selv et glissent espalier vil gi krefter hvis det blåser. Er strekningen rimelig kort, og muren er mest stablet opp uten såle, ville nok en ordentlig forankret stolpe og forankring i veggen være den mest fornuftige veien videre.
Om du kan feste i boden på ene siden og ordne en ordentlig stolpe på andre siden kanskje du kan klare deg uten å feste noe i muren. Hvor lang er den tenkte espalier? Om du planlagt å feste noe i muren så er vel utgangspunktet å finne ut hvordan den er murt opp og om den evt har en såle. Er det stabla steiner kommer den ikke til å tåle noen belastning i stort sett og også en glissen espalier vil gi krefter om det blåser. Er strekningen rimelig kort og muren er mest stablet uten såle ville nok en ordentlig forankret stolpe og forankring i veggen være den mest fornuftige veien fremover.
Muren er en Keystone Garden Wall, som er bygd opp og låst med glassfiberstenger.
Jeg har ikke målt eksakt hvor lang jeg trenger å ha espalieret, men jeg ville tippe rundt 4 meter i lengden og 2 meter i høyden.
Du skriver at man kan ha en ordentlig forankret stolpe. Men hva mener du at jeg skal forankre den i? Muren, steinplatene, bakken eller hva?
Jeg vil påstå at du trenger en ordentlig betongklump med plintjern i den frie enden. Alternativet er om du kan ha en snedstræver. Lag deretter bjelken av noe kraftig, så får du et stabilt plank/spaljé.
Å montere midtstolpene i muren går nok bra, men den siste må være veldig stabil for å kunne ta opp sidekreftene.
Et annet spørsmål dere bør sjekke er om det kreves byggetillatelse. Jeg vet at hos oss (Örebro) regnes en slik espalier som du har på bildet som plank og krever da byggetillatelse selv om begge naboene vil ha det nettopp fordi man kommer så nær gaten.
Muren er en Keystone Garden Wall, som er bygget opp og låst med glassfiberstaver.
Jeg har ikke målt nøyaktig hvor lang jeg trenger å ha espalier, men jeg vil tippe rundt 4 meter i lengden og 2 meter i høyden.
Du skriver at man kan ha en ordentlig forankret stolpe. Men hva mener du jeg skal forankre den i? Muren, steinplatene, bakken eller hva?
Det jeg tenkte var omtrent det som Larsa skrev. I den frie enden vil jeg nok gjette at du må grave ned et ordentlig fundament der du setter en ordentlig stolpesko. Prinsippet er vel stort sett grop (enkelt beskrevet frostfritt gravdybde, drenerende bunnfylling, støperør eller støping direkte i gropen med stolpesko i riktig posisjon...) og riktig variant av stolpesko (ved å bildesøke via for eksempel google finner du en hel haug med varianter).
Med 4 meter lengde føles det imidlertid ganske langt for at den bare skal henge fritt i midten, i tillegg vil den fritt hengende belaste stolpen i den frie enden enda mer. Kanskje det kunne fungere å sette 2 stolpesko imellom (i henhold til modellen nedenfor) der du borer ned i muren og støper fast med ekspanderbetong. Det er en viss risiko for at ekspanderbetongen kan presse fra hverandre murblokkene dine, men jeg tror du må ha en kraftigere løsning enn en stolpesko som settes i øverste blokken som du skrur fast med plugg eller lignende.
Gitt bildet ovenfor tror jeg du må sikte inn på å velge hvordan din espalier skal se ut som første steg. Den espalieren som #8 viser ovenfor vil for eksempel kreve kraftig forankrede stolper i midten (som sannsynligvis er festet kraftigere enn den løsningen som jeg ga eksempel på ovenfor).
Kraftig ramme, krever to stabile festeanordninger i endene, men ikke nødvendigvis så mye i midten opp til 3-4 meters lengde. Noen kaller vel ikke dette espaljé, og ved lengre lengder og kraftigere ramme er det vanskelig å få et luftig inntrykk hvis det er det man er ute etter.
Løsning uten ramme som helt baserer seg på stolpene og at hver stolpe har et ordentlig fundament. Har man langt mellom stolpene, er det en risiko for at treverket slår seg slik at de horisontale ribbene begynner å se ut som bananer med årstidene. Vertikale tverrstykker ordner dette til en viss grad
Denne espalier er ganske lik det som jeg helst av alt vil ha.
Dog så må min være litt større og helst også litt "tettere".
Dette med å feste i muren virker dessverre mye mer avansert og omstendelig enn hva jeg trodde.
Kanskje man skal vurdere å feste i bakken i stedet?
Enten på den siden av muren hvor det er gress eller på den siden av muren hvor det er belegningsstein og dekorstein.
Der bør det jo være enklere å bore ned med en eller annen form for borr og lage et hull, støpe fast noen stendere på et vis og så bygge på med ribber?
Tenk på.. (noe jeg ikke gjorde..) å holde avstanden mindre mellom firkantriglene, enn hva rigelen er. m a o bruker du en 45X45, så bør avstanden være under 40 mm mellom dem, kanskje til og med 35mm. Ellers ser det merkverdig ut på litt avstand, mellomrommet ser mye større ut, enn 45X45. Andre som har vist bilde av sine gjerder, har oppmerksommet dette, blir penere. Jeg har forresten også malt mitt (rød) noe som kanskje også forsterker inntrykket. .
Det her med å feste i muren virker dessverre mye mer avansert og omstendelig enn det jeg trodde.
Kanskje man skal svinge om og prøve å feste i bakken isteden?
Enten på den siden av muren hvor det er gress eller på den siden av muren hvor det er belegningsstein og dekorstein.
Der bør det jo være enklere å bore ned med noen form for borr og lage et hull, støpe fast noen regler på noe vis og så bygge på med ribber?
Å leie en jordbor og ordne noen forskalingsrør for å støpe ned en søyle med en stolpesko på en av sidene av muren burde være ganske enkelt, spørsmålet er vel om du vil trives med utseendet enten med en mur innenfor eller utenfor din mur, løsningen i seg selv er ganske enkel. Estetisk ville jeg nok selv synes at sette espalieren linjert over muren ville være den peneste løsningen, men da er det jo tilbake til problemet med å forankre noe i muren.
Kan muren tas ned (med tanke på nylonstenger osv.) for å få ned noen søyler som du kan sette den opp mellom igjen? Det føles som det burde bli den absolutt peneste løsningen.
Gitt at vi snakker omtrent 4 meter, er det kanskje ikke helt umulig å sette en stolpe i midten på den likevel med en stolpesko, men jeg gjetter at du må ha en overligger som går udelte i hele din espaliers lengde fra huset til en stolpe der muren slutter, og da er vi tilbake til den mer rammeaktige espalieren.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.