P
Hei!

Holder på å rive og skal også pigge opp en betongsåle på 20m2. Fant dette hvite fiberaktige (likner på gullfiber).

Noen som har peiling på om det kan inneholde noe farlig, f.eks. asbest?

Takknemlig for raske svar :-)

• Hvitt, fiberaktig materiale i bakken ved siden av betong og jord. Ser ut som isolasjon eller mineralull.
  • Hvitt, fiberaktig materiale funnet under en betongsåle, ligner på glassfiber, omgitt av jord og betongrester.
Ser ut som kalkutfellinger.

P
Nja det er uklart. Langhåret. Ser ut til å ligge rundt syll på platen.

klockan8 skrev:
Nja de er luddete. Langhåret. Virker å ligge rundt syllen på platen.
Glasullit, en fryktelig forgjenger til Glava. Var en gang oppe på et loft isolert med dette. Var 20 år siden, men det klør fortsatt. Eller også er det saltutfellinger.....

• Liker
1
  • Laddar…
P
Takk. Ingen asbest i dette mao?
Munnbind 3m og hansker kanskje nok?

eavogels skrev:
[media] Sånn ser asbest ut.
[bilde] Kan være asbestfibre. [lenke]
ja det var virkelig likt. Kanskje best å sjekke opp.

• Liker
1
  • Laddar…
Jeg har aldri sett at man bruker rene asbestfibre på den måten, så jeg stemmer også på en tidlig variant av glassull. Men den eneste måten å være sikker på er å sende for analyse.

• Liker
1
  • Laddar…
Lignende bilder har dukket opp i tidligere tråder... og da har konsensus blitt en slags glassull.

/ATW

• Liker
1
  • Laddar…
P
Takk for alle svar. Jeg er ganske sikker på at de er glasullit. Men jeg kommer til å grave jord over for sikkerhetsskyld.

Det er vel bare å prøve med en stearinlysflamme?
Glassfiber smelter lett, men asbestfiber bør klare seg bedre:
Smeltepunktet varierer mellom 1150-1550°C

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det er vel bare å prøve med en stearinlyslåge?
Glassfiber smelter lett, men asbestfiber bør klare seg bedre:
Smeltepunktet varierer mellom 1150-1550°C
Glassfiber smelter ved cirka 700 grader. Tvilsomt om en stearinlyslåge kommer opp til det.

Joda stearinlys kan bli opptil det dobbelte,

”Flammen i et stearinlys, som er lysegul, nesten hvit, er cirka 1200 ⚬C.”.
chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkemi/Experiment/experimentfordjupning.jsp?id=157

”Temperaturen i den mørke sonen er ganske lav, omkring 600 °C, og øker til omkring 1200 °C i midten av det gule området. Den høyeste temperaturen, 1400 °C finner man i den øvre ytterkanten av den lysende gule delen av flammen.”
https://www.umu.se/nyheter/nu-tandas-tusen-juleljus---ljusets-kemi_5822561/

• Liker
1
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Joda stearinlys kan bli opp mot det dobbelte,

“Flammen i et stearinlys, som er lysegul, nesten hvit, er cirka 1200 ⚬C.”.
chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkemi/Experiment/experimentfordjupning.jsp?id=157

“Temperaturen i den mørke sonen er ganske lav, omkring 600 °C, og øker til omkring 1200 °C i midten av det gule området. Den høyeste temperaturen, 1400 °C finnes i den øvre ytterkanten av den lysende gule delen av flammen.”
[lenke]
prøvde faktisk å fyre nylig med en liten håndholdt butanlighter, hårene på de der hvite smeltet med en gang til de hadde krøllet seg sammen til en kompakt ball, så brant de så lenge jeg fyrte på de.

Gjorde også dette på en mistenkelig vindsperre og den brant da opp helt.

Er dette en anerkjent asbest test? :-)

• Liker
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
P
Fant denne biten i dag da jeg fortsatte å rive rundt syllen. Tror dere at det er slutten av glasullit? :-)

• Fragment av isolasjonsmateriale, sannsynligvis slutt av glassull, med synlig slitt kant og jordaktig bakgrunn under en renovering.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.