Nja de er luddete. Langhåret. Virker å ligge rundt syllen på platen.
Glasullit, en fryktelig forgjenger til Glava. Var en gang oppe på et loft isolert med dette. Var 20 år siden, men det klør fortsatt. Eller også er det saltutfellinger.....
Jeg har aldri sett at man bruker rene asbestfibre på den måten, så jeg stemmer også på en tidlig variant av glassull. Men den eneste måten å være sikker på er å sende for analyse.
Det er vel bare å prøve med en stearinlysflamme?
Glassfiber smelter lett, men asbestfiber bør klare seg bedre: Smeltepunktet varierer mellom 1150-1550°C
”Temperaturen i den mørke sonen er ganske lav, omkring 600 °C, og øker til omkring 1200 °C i midten av det gule området. Den høyeste temperaturen, 1400 °C finner man i den øvre ytterkanten av den lysende gule delen av flammen.” https://www.umu.se/nyheter/nu-tandas-tusen-juleljus---ljusets-kemi_5822561/
“Flammen i et stearinlys, som er lysegul, nesten hvit, er cirka 1200 ⚬C.”.
chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkemi/Experiment/experimentfordjupning.jsp?id=157
“Temperaturen i den mørke sonen er ganske lav, omkring 600 °C, og øker til omkring 1200 °C i midten av det gule området. Den høyeste temperaturen, 1400 °C finnes i den øvre ytterkanten av den lysende gule delen av flammen.”
[lenke]
prøvde faktisk å fyre nylig med en liten håndholdt butanlighter, hårene på de der hvite smeltet med en gang til de hadde krøllet seg sammen til en kompakt ball, så brant de så lenge jeg fyrte på de.
Gjorde også dette på en mistenkelig vindsperre og den brant da opp helt.