To døråpninger i en leilighet, med byggearbeid på gang. En støvsuger står på gulvet, og hvite tepper dekker deler av gulvet. I februar rev vi (les håndverkere) en liten vegg. Så oppå bygde vi en ny garderobe.

Nylig pratet jeg med en nabo som renoverte og kom over asbest flere steder enn det foreningen hadde nevnt/kjent til. Nå blir jeg nervøs. Kan dette (som var i kanten av veggen i gulvet) være asbest eller annet giftig materiale? Så vidt jeg vet, ble det bygget en garderobe rett oppå og ingenting spesielt ble gjort for å tette hullet. Hva jeg vet, jeg var ikke hjemme da dette ble gjort.

Kan det utgjøre en helsefare nå, eller kan jeg være rolig med at vi bor der og har gjort det i mange måneder?

Et bilde av et gulvhjørne med eksponerte materialer, inkludert betong og noe brunt og svart stoff langs kanten, med en gul plate i bakgrunnen. To døråpninger i en leilighet, med byggearbeid på gang. En støvsuger står på gulvet, og hvite tepper dekker deler av gulvet. En nærbilde av en gulvet med en renne langs kanten, potensielt uferdig arbeid, med isolasjon eller rester av materiale i sprekken.

BirgitS
Man kan sjelden se om noe inneholder asbest på et bilde, man må sende inn prøver for å være sikker. Men når det gjelder asbest, er det ikke å bli utsatt for det én gang som er farlig, men å jobbe med det hver dag i mange år, og da særlig hvis man røyker. Hvis du røyker, er det jo lurt å slutte med det, men ellers er det ingenting du kan gjøre. Å bekymre seg over lang tid er farligere.

• Liker
Huzzbutt
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan sjelden se om noe er asbestholdig på et bilde, uten man må ta og sende inn prøver for å være sikker. Men når det gjelder asbest er det ikke å bli utsatt for det en gang som er farlig, men å jobbe med det hver dag i mange år, og da framfor alt om man røyker. Om du røyker så er det jo passende å slutte med det, men ellers er det ingenting du kan gjøre. Å bekymre seg over lang tid er farligere.
Får vi håpe at det ikke er noen asbest for nå står det et skap over. Er mer redd for at det kan spres noe fra materialet nå, ettersom det åpenbart er oppmyket.

Står det en garderobe over vil det ikke fare rundt, hva det enn er. Asbest er ikke farlig hvis den er i fred der den sitter.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.