I vår tegning fra 1956 står det at fundamenteringen er utbredde plater. Hva innebærer dette?

Betongplater på singelbed?

Mvh Putte

Takk for svaret.
Det står bare utbredte plater og jeg har ingen anelse om hva som menes. Mer enn at det sannsynligvis handler om noen form for plater som nettopp er lagt utbredt. Dog vet jeg ikke hvordan det ser ut under disse platene for det fremgår ikke av tegningen. Heller ikke hvor mange plater eller hvordan disse er dimensjonert. Derav spørsmålet. ;) Burde vel ha fantes noen form for standard på 50-tallet?. Huset er et 1 1/2 plans med kjeller.

Utbredte plater består av en smal betongplate som følger grunnmuren.
I seksjon ser det ut som en opp-ned T.
Bredden er ofte for villaer i størrelsesorden 60 - 100 cm.
Platen kan hvile direkte på underlaget eller på et lag med pukk.
Ofte ligger platen et stykke under kjellergulvet, kanskje 30 - 60 cm.

Innebærer platene noen bekymring hvis man planlegger å pigge opp kjellergulvet for å bytte avløp samt støpe inn gulvvarme?

Kan det være disse platene som delvis er årsak til sprekkdannelse i grunnmuren? Hvis man i stedet hadde støpt en såle så hadde det kanskje blitt litt mer stabilt?

"Innebærer platene noe bekymring om man planlegger å pigge opp kjellergulvet for utskifting av avløp samt innstøping av gulvvarme?"
Antagelig, det kommer an på om det går an å gå samme vei med de nye avløpsrørene.
Det kan være mye jobb om man må gå gjennom platen. Den er armert!
Et annet problem kan oppstå om høyden ikke rekker til for den isolasjonen du vil ha under gulvvarmen. Men det går an å redusere litt på isolasjonen akkurat ved platene.

"Kan det være disse platene som er delvis årsak til sprekkdannelse i grunnen?"
Nei!

"Om man i stedet hadde støpt en såle så"
En såle er det samme som utbredte plater.

Takk så mye for informasjonen. Får nok tenke litt på hvordan vi skal gjøre det. Men vi må uansett grave opp og bytte avløpsrør før vi pusser opp i dusjrommet i kjelleren. Det blir spennende å se om platene vil forårsake problemer.

J
lexus skrev:
Tusen takk for informasjonen. Må nok tenke litt på hvordan vi skal gjøre det. Men vi må likevel grave opp og bytte avløpsrør før vi oppgraderer dusjrommet i kjelleren. Blir spennende å se om platene vil forårsake problemer.
Hei
Gammel tråd men svært aktuell for meg... Jeg har tilsvarende beskrivelse (utbrede plater) i mine byggesøknadspapirer fra 1968, men blir ikke klok på hvordan det egentlig er gjort. Hvis du fortsatt er aktiv, så vil jeg veldig gjerne høre hvordan det gikk og hvordan det så ut. Klarte du å lokalisere hvor "grensen" for fundament/gulv gikk? Hvor tykk var ditt gulv? Forårsaket platene problemer?

Kanskje noen andre som har stått overfor lignende problem med utbrede plater??

Min utfordring er at jeg har vanskelig for å avgjøre om jeg har helstøpt plate eller fundament (utbrede plater) med etterstøpt gulv. Det jeg vet er at betonghullstein er murt opp på platen eller fundamentet og "utstikket" under bakken varierer fra noen centimeter til kanskje maksimalt 8-9 cm. Selve fundamentet eller platen er ca. 30 cm tykk sett utenfra, og når jeg har prøveboret i det rommet som jeg har tenkt å grave ut, så er gulvet minst 20 cm tykt (boret rakk ikke lenger). Slår jeg med et spett i dette rommet, så er gulvet stumt, mens hvis jeg slår i garasjen, så er det på visse seksjoner like stumt mens på andre relativt "hult". Kan det være slik at disse platene ligger under gulvet selv om det ikke er noen bærende vegg akkurat der..

Antar at det er til å prøve å pigge opp et hull og forsøke å avgjøre hvordan det er konstruert. Føler meg litt usikker ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.