Jeg har satt opp 45mm trestender i metalskinner, og vil nå feste stenderne slik at de sitter på plass.
Forrige gang jeg gjorde dette, brydde jeg meg ikke om det, veggen ble i stedet stabil da jeg satte opp MDF og gips på stenderne. Men nå skal vi jobbe litt med stenderne før veggene kommer på plass, og da føler jeg at jeg gjerne vil feste dem litt bedre. Teipen som jeg bruker nå, kommer ikke til å holde lenge...
Jeg tenker at man må ha senkede hoder som dessuten er veldig små, ellers vil jo hodene være i veien for veggene senere.
Det må jo også være skruer som biter i metallet.

Hva slags skruer trenger man? 🤔

• Trebjelker festet i metallskinner langs en grov kjellervegg med små vinduer, under renovering. Verktøykasse på gulvet.
Montasjeskrue?

Normalt montasjeskrue, men du kan også bruke gipsskrue som er forsenket. Det blir en liten kul, men ingenting som synes senere. Ellers må du forhåndsbore og slå inn pappspiker, men det er ikke helt normalt...

Så å bygge inn tre i en yttervegg under mark er ikke veldig bra... stålregel og celleplast er et bedre valg. Så håper jeg du mener OSB og ikke MDF bak gipsen?

• Liker
andreascarlsson
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jeg har satt opp 45mm trestendere i metalskinner, og vil nå feste stenderne slik at de sitter på plass.
Forrige gang jeg gjorde dette ignorerte jeg det, veggen ble isteden stabil da jeg satte opp MDF og Gips på stenderne. Men nå skal vi fikse litt med stenderne før veggene kommer på plass, og da føler jeg at jeg gjerne vil feste dem litt bedre. Teip som jeg bruker nå kommer ikke til å holde lenge…
Jeg tenker at man må ha forsenkede hoder som dessuten er veldig små, ellers vil jo hodene være i veien for veggene senere.
Det må jo også være skruer som biter i metallet.

Hva slags skruer trenger man? 🤔
Montasjeskruer har flat hode. En annen ting, sørg for at du har godt med luftspalte mellom stender og ytterveggen. I kjellere er det bedre å bare bruke stålstendere og ikke organisk materiale siden du har tilsigende fukt.

• Liker
andreascarlsson
  • Laddar…
Blikkregelskru med lavt hode. Bygger som et spikerhode. De er for å feste blikk mot blikk og trekker vel ikke så utrolig bra i trestenderen, men det kanskje er nok for deg.
Tror jeg har sett navnet lettmontasjeskrue også.

/Høghus
Plåtregelskruv med lavt hode, designet for å feste metallplater.

• Plåtregelskruv med lavt hode, designet for å feste metall mot metall. Har en boretuft og ribbet skaft, ligner på en spikers hode.
  • Liker
andreascarlsson
  • Laddar…
Takk for alle svarene! 👍
(Ja, det er luftspalte mellom innervegg og yttervegg)

vanlig gipsskru for tre funker

T tergo skrev:
vanlig gipsskruv for tre funker
Njae, den biter ikke gjennom stålregelen vil jeg hevde.
Har kjøpt metallskrue nå med minimal hode.

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Nja, den biter ikke gjennom plåtregeln skulle jeg ville hevde.
Har kjøpt plåtskruv nå med minimal skalle.
det funker på vanlige plåtreglar test

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.