Jeg trenger noen meter treverk av den typen som vises på bildene.

Finnes det et begrep for det? Slik at jeg kan finne en butikk som selger det. Den er U-formet for å fungere som "kantbit" for åpning i en innvendig vegg av spont/panel i en oppføringsbod. Den ekstra lille freste kanalen i midten trengs ikke for mitt formål.

• U-formet treplank med detaljert struktur, sett fra enden. Egnet som kantbit for åpning i innevegg av panel i en bod.
  • U-formet tredel med kanal i midten, brukt som kantbit for åpning i innvendig vegg av panel i en hytte.
L
Det er nok spesialskåret for å gripe om treet som sitter mot åpningen, finnes nok ikke som standard å kjøpe, kan du ta en regel sage til riktig veggmål og sette andre som fôr.

• Spesialtilpasset treprofil med merker for nye biter som skal festes, mot et treunderlag.
eriobe eriobe skrev:
Den heter vel kort og godt u-list
typ:
[lenke]
Takk, akkurat den linkede varianten har for smal skåre for mitt formål. Jeg søkte på U-list hos noen andre byggevarer, men får ingen treff. Kanskje finnes det ytterligere en term?

bauhaus, byggmax, xl bygg: ingen treff
k-rauta: bare lister av metall

L Liteavvarje skrev:
Det er nok spesialskåret for å gripe om treet som sitter mot åpningen, finnes nok ikke som standard å kjøpe, kan du ta en regel sage til rett veggmål og sette andre som fôr
Ja i verste fall får jeg bygge sammen en U-form som du beskriver, men jeg foretrekker å kjøpe ferdig bit. En annen variant er å frese ut en kanal fra et stykke, men jeg har ikke verktøy til det.

Jeg mistenker at du har en liggende laftet bod. Den lille sporet i midten er antagelig til for å gripe om en endesponting. Om disse antagelsene stemmer, må du vurdere hva som er viktigst for å få en stabil avslutning av veggen. Sannsynligvis er en list som har veggens bredde med et spor for endespont den beste måten å stabilisere veggen på. Du kan lage listen med spor og endespont selv ved hjelp av en håndoverfres. Om du ikke eier en slik, kan du sikkert leie den. Litt pirkete men antakelig viktig.

J justusandersson skrev:
Jeg mistenker at du har en laftet bod. Den lille sporet i midten er antagelig til for å gripe om en endespunding.
Takk for svar. Det stemmer på en måte tror jeg, men ved åpningen inne i hytta jeg skal ha den til finnes det ingen liten kant som matcher det mindre sporet. Og der fyller det bare en estetisk funksjon. Jeg tror derimot at samme delene kan brukes som rekkverk/overbygg på halvhøye spontvegger i en verandadel hos andre hyttevarianter. Da klikker kanten på øverste sponten i det mindre sporet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.