Hei,

jeg holder på å renovere huset mitt og setter gipsplater overalt, for det var bare masonitt og tapet før. Midt i gipsingen kom jeg på at jeg sannsynligvis har punktert dampsperren min overalt fordi jeg har brukt for lange skruer.

Spørsmålet er nå hva i all verden man skal gjøre? Jeg har rukket å gipse 50% av husets yttervegger. Skal man ta ned gipsen og rive masonitt og eksisterende dampsperre og gjøre alt fra bunnen av?

Huset er fra 1974 og veggens oppbygging er som følger:
Mexitegl
Luftspalte
10mm Board
120mm stender og 120mm isolering
dampsperre
9mm masonitt

Jeg har også trukket strøm i ytterveggene mine der det har blitt hull for koblingsboksen, og i forbindelse med det har plasten også blitt hull i på grunn av hullsagen.
 
Du har med andre ord en dampbremse i stedet for en dampsperre. 😉

Jeg vil anta at gipsen, sparkelen og malingen vil holde veggene tilstrekkelig tette. Ikke mange millimeter som kan ha noen større påvirkning.
 
  • Liker
john68
  • Laddar…
Ja du, det er en veldig perforert dampsperre kan man si. Når jeg så sjekker overetasjen, så har man panel som overflate og bak elementene er det ingen panel der radiatorene er oppsatt, samt at man har skåret et 30 cm snitt i plasten for deretter å skru fast radiatorfester. Mine vinduskarmer er heller ikke plastet. Jeg vil mene at det er mer kritisk i overetasjen å ha det tett enn på bakkeplan da varmluften stiger oppover.
 
Nei. Selv om overetasjen er varmere, trenger den nødvendigvis ikke å være fuktigere.

Mest kritisk er kjøkken, baderom og vaskerom. Plasten hindrer fukt som skapes ved matlaging, fysisk aktivitet med mer.

Vi har bare plast på kjøkkenet hva jeg vet i vårt hus fra 38. Da vi gipset over masonit/tretex, satte vi ingen plast da vi ikke ville risikere at fukt blir værende i veggen.

Jeg tror du kan være helt rolig med dine små skruehull. Det er mer nøye med plast mot kaldloft for eksempel.

Har dere naturlig ventilasjon eller mekanisk avtrekk? Ved naturlig ventilasjon bør dere ha tilstrekkelig med ventilasjon og sirkulasjon for at luftfuktigheten skal holde seg på normale nivåer. Har dere avtrekksventiler, så forsvinner mye ut den veien.
 
Hei,

Kjøkkenet er dessverre en del av disse 50% som er gipset. Kjøkken og stue er gipset.

Vi har en avtrekkskanal på kjøkkenet, en på badet samt en på toalettet i overetasjen. Den på kjøkkenet er ment til kjøkkenviften men vi skal ha en integrert vifte i platetoppen så den kommer vi ikke til å bruke. Skal nok sette pax vifte i samtlige avtrekkskanaler. Jeg har også en kjeller med 3 pax vifter i mine tilluftskanaler og 4 tilluftsventiler til det.

Summen av kardemommen er 4 tilluft i kjelleren samt 3 pax i avtrekk i kjelleren og så kommer vi til å ha 3 pax vifter i øvrige etasjer. 2 på bakkeplan og 1 i etasje 2.
S Småbrukaren skrev:
Tja. Selv om overetasjen er varmere så behøver den nødvendigvis ikke å være fuktigere.

Det mest kritiske er kjøkken, bad og vaskerom. Plast hindrer fukt som skapes ved matlaging, fysisk aktivitet med mer.

Vi har bare plast på kjøkkenet så vidt jeg vet i vårt hus fra 38. Når vi gipset over masonitt/tretekst satte vi ikke plast da vi ikke ønsket å risikere at fukt blir værende i veggen.

Jeg tror du kan være helt rolig med dine små skruehull. Det er mer nøyaktig med plast mot kaldloft for eksempel.

Har dere naturlig ventilasjon eller tvungen avtrekk?
Ved naturlig ventilasjon bør dere ha tilstrekkelig med ventilasjon og sirkulasjon for at luftfuktigheten skal holde seg på normale nivåer. Har dere avtrekksventiler så forsvinner mye den veien.
Hei,

Kjøkkenet er dessverre en del av disse 50% som er gipset. Kjøkken og stue er gipset.

Vi har en avtrekkskanal på kjøkkenet, en på badet samt en på toalettet i overetasjen. Den på kjøkkenet er ment til kjøkkenviften men vi skal ha en integrert vifte i platetoppen så den kommer vi ikke til å bruke. Skal nok sette pax vifte i samtlige avtrekkskanaler. Jeg har også en kjeller med 3 pax vifter i mine tilluftskanaler og 4 tilluftsventiler til det.

Summen av kardemommen er 4 tilluft i kjelleren samt 3 pax i avtrekk i kjelleren og så kommer vi til å ha 3 pax vifter i øvrige etasjer. 2 på bakkeplan og 1 i etasje 2.
 
  • Liker
Småbrukaren
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.