Holder på å bytte ut litt avløpsrør i 2 rom nede i kjelleren, har pigget opp betongen og gravd frem de gamle rørene.
Akkurat nå ligger de gamle støpejernsrørene i en blanding av sand og stein som dere ser på bildene. Det er slik minst 1 meter ned i bakken.
Hva ville dere gjort med underlaget når man skal ned med plastrør på samme plass for å være sikker på at rørene ikke synker ned under betongen når man har støpt.
Hvorfor frykter du at nye rør skal synke? De gamle støpejernsrørene ligger jo sannsynligvis i riktig nivå. Hvis det er så foreslår jeg følgende.
Riv opp gamle rør og grav rent for en ny ledningsbunn med margin for ny sand. Legg en duk som geotekstil på rørgravenes bunn og på den et lag av ca 7 cm sand og pakk godt. Herpå legges nye plastrør som omsluttes med mer sand opp til den fremtidige betongplatens bunn. Pakk godt.
Duken er til for at sanden ikke skal synke ned mellom grovere materialer gjennom vibrasjoner når man går på gulvet eller om grunnvannet midlertidig når opp, slik at setning kan oppstå. Dette sagt ut ifra dine bilder og mark med normal bæreevne hvor huset ikke står på peler på løs mark. Jeg anbefaler at rørene legges med 2 % fall der det er mulig.
Hvorfor frykter du at det nye røret vil synke? De gamle støpejernsledningene ligger jo fortsatt, sannsynligvis i riktig nivå. Hvis det er slik, foreslår jeg følgende. Riv opp de gamle rørene og grav rent for et nytt ledningsfundament med margin for ny sand. Legg en duk som geotekstil på bunnen av grøften og på den et lag på ca 7 cm sand og pakk godt. Herpå legges nye plastrør som dekkes med mer sand opp til den fremtidige betongplatens bunn. Duken er til for at sanden ikke skal synke ned mellom grovere materialer ved vibrasjoner når man går på gulvet, slik at senking kan oppstå. Dette sies ut fra bildene dine og jord med normal bæreevne der huset ikke står på påler på løs jord. Jeg anbefaler at rørene legges med 2 % fall der det er mulig.
Takk for utførlig forklaring, da får det bli slik.
Jeg er vel bare ekstra nervøs siden man ikke vil at noe skal skje når man først har støpt igjen og lagt fliser på
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.