Vi har en slags kjeller med jordgulv under et rom i huset... Den har vært stengt siden tidlig på 80-tallet. Da vi totalrenoverte gulvet, sørget vi for å lage inspeksjonshull i veggen. (På den andre siden av hullet er det betonggulv og bare 160 cm takhøyde. For øvrig står varmtvannsbereder der...). Var ingen fuktproblemer... Jeg gjetter at muren slutter ca. 25 cm under jordlaget. JO!! Det ligger plast der!! Bilder ble tatt uten plast. Det MINSTE jeg har lyst til å gjøre er å radonsikre... Men spekulerer i om jeg skal støpe betong (Vi bruker tross alt rommet til lagring...).

Forslag?

• Betongvegg med synlige sprekker, jordgulv og trebjelker i taket i en kjeller uten plastdekke.
  • Kjellergulv av jord med betongvegger og synlige trebjelker i taket. Solid bjelke støtter taket i det trange rommet.
  • Betongvegger i en kjeller med jordgulv og en betongsøyle som støtter en trebjelke i taket. Ubehandlet overflate med skygger.
  • Betongmur med jordgulv i en gammel kjeller. Muren har sprekkdannelser, og treverk er synlig i taket. Skapt lys skaper skygger på veggen.
  • Betongvegg og jordgulv i en kasseformet kjeller, delvis opplyst, med trestøtter i taket. Ingen plast synlig.
  • Betongvegg i en kjeller med jordgulv, uten fuktproblemer. Takhøyde på 160 cm, spør om råd for eventuell støping av betonggulv.
  • Kjellerrom med jordgulv og betongvegger, treverk i taket, ingen synlig plast. Avløpsspann installert langs veggene.
  • Kjeller med jordgulv og betongvegg, synlig inspeksjonsåpning med stikkontakt og ledninger, trefølger i taket, ingen plast synlig.
  • Betongrom i kjeller med uferdig gulv, lav takhøyde og synlig ledning. Det er en hylle i veggen med diverse gjenstander.
  • Betongvegg med jordgulv under et lavt tak, del av en kjeller brukt til lagring. Inspeksjonshull synlig i veggen, uten plastdekke.
Jeg tenker at det er dumt å endre noe som allerede fungerer tilfredsstillende, gjør ingenting eller så lite som mulig om det fungerer som det er nå.

F fribygg skrev:
Jeg tenker at det er dumt å endre noe som allerede fungerer tilfredsstillende, gjør ingenting eller så lite som mulig om det fungerer som det er

• Skjermbilde av en app som viser luftkvalitetsdata for en kjeller, inkludert radon, CO2, VOC, temperatur og fuktighet.
S
Har dere problemer med radon på oppholdsplan også? 220 er jo ikke veldig høyt og hvis man bare har rimelig ventilasjon burde vel nivåene være et stykke under grenseverdi der dere oppholder dere?

Hvorfor tror du det ville være bra (eller nødvendig) å støpe betong om du ikke skal grave ut, drenere, isolere radonsikre og fikse full takhøyde og ordentlig tilgjengelighet så rommet kan brukes til noe mer verdifullt

Det ser ut til å være en utmerket jordkjeller. Perfekt for lagring av rotfrukter og annet. Bra å ha når Russeren kommer😁.

Intet Intet skrev:
Det ser ut som det er en utmerket jordkjeller. Perfekt for lagring av rotgrønnsaker og annet. Bra å ha når Ryssen kommer😁.
Den er for varm til å være egnet som jordkjeller.

F fribygg skrev:
Den er for varm til å være egnet som jordkjeller.
Au. Det var jo synd. Ja, det ser jeg nå. Tjue grader.

S Sthlm_ skrev:
Har dere problemer med radon på bolignivå også? 220 er jo ikke veldig høyt og har man bare hyggelig ventilasjon burde vel nivåene være et stykke under grenseverdien der dere oppholder dere?
Ok ovenfor.

Enten radonsikrer du, eller så slutter du å bekymre deg og håper på det beste.

Jeg ble litt skuffet, trodde du hadde kryp i kjelleren ;-)

• Liker
Intet
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Jeg ble litt skuffet, trodde du hadde kryp i kjelleren ;-)
Fant faktisk et når vi åpnet delen som hadde vært stengt i 43 år...

• Porcelensfigur av et blått og hvitt dyr med horn, funnet etter 43 år i en lukket del av et bygg.
  • Liker
  • Elsker
DE73 og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.