11.454 lest ·
10 svar
11k lest
10 svar
Hva gjøre med denne skorsteinen? (bilde)
Hei!
ny medlem her, jeg heter Johan og er snekker, jobber i et prefab firma,
nå har jeg noen funderinger på hva man kan gjøre med denne skorsteinen for å reparere den på billigste vis, min tanke er å slå bort ødelagte steiner samt mure/fuge om det som er dårlig, den ene siden virker litt friskere enn den andre, noe spesielt mørtel som anbefales? noe annet å tenke på?
ny medlem her, jeg heter Johan og er snekker, jobber i et prefab firma,
nå har jeg noen funderinger på hva man kan gjøre med denne skorsteinen for å reparere den på billigste vis, min tanke er å slå bort ødelagte steiner samt mure/fuge om det som er dårlig, den ene siden virker litt friskere enn den andre, noe spesielt mørtel som anbefales? noe annet å tenke på?
Det tar nok like lang tid å forsøke å få orden på den sønderfryste skorsteinen,( den blir uansett ikke bra) som å plukke ned den, og mure opp en ny. Forutsetter at det er et gammelt hus med "nytt" betongtak der skorsteinen fikk henge med en stund til. Nå har Du mulighet til å få tegl med samme farge som resten av taket. Når det gjelder antennen, kan man lure på om det er båndene til denne som holder sammen pipen :
Pratet med vår murer da vi glidestøpte pipene våre. Da sa han at en av de verste belastningene kommer fra akkurat TV-antennen når det blåser. Spenninger i fugene som løsner opp og tar til seg fukt om høsten/vinteren som deretter "sprenger" ved minusgrader. Anbefaler å flytte antennen til et separat feste på mønet eller lignende. Pass også på at du ikke mister ned noen steiner i pipen når du plukker. Da har du problemer = må hakke opp murstocken innenfra.
Mvh Magnus (har også samme problem men venter litt til)
:'(
Mvh Magnus (har også samme problem men venter litt til)
:'(
ahh kan tenke meg det, antennen kommer til å ryke uansett, parabol blir det nok 
"halve" skorsteinen ser jo ok ut, skal se om det går an å fikse den så den blir godkjent likevel, så får man lage en ny litt senere, det er mye annet som er morsommere å holde på med først...
"halve" skorsteinen ser jo ok ut, skal se om det går an å fikse den så den blir godkjent likevel, så får man lage en ny litt senere, det er mye annet som er morsommere å holde på med først...
Hobbyelektriker
· E
· 15 390 innlegg
Gjennomgangen i taket er et kritisk sted-hvordan ser det ut der? Å smålukte på gammelt junk pleier å bli mer arbeid og penger til slutt.
Ikke ta bort antennen da vil kanskje skorsteinen falle sammen hehe... 
Det eneste å gjøre er å plukke den ned og mure opp på nytt... tilstanden innvendig er neppe så bra med tanke på utsiden. Kommer man til den på loftet??
Det eneste å gjøre er å plukke den ned og mure opp på nytt... tilstanden innvendig er neppe så bra med tanke på utsiden. Kommer man til den på loftet??
nei på loftet kommer man ikke til noe, men der ser skorsteinen ut som bare det, så ser den mye bedre ut på de andre to sidene som ikke er med på bildet, ingen frostsprengning i det hele tatt, får se hva jeg gjør, hva kan det koste å leie en murer til å lage en ny topp da? hvor lang tid tar det å gjøre selv?
En ide er jo at kanskje pusse på den utenfra om den er hel innenfra.
Klikk her for å svare

