2.034 lest ·
9 svar
2k lest
9 svar
Hva gjør denne for nytte? Tjukk planke på høykant på loftsgulvet.
Nå har jeg fikset litt bedre bilder. Det er fryktelig kaldt på loftet så jeg var litt rask opp forrige gang 😊
Takk for svar! Om jeg forstår det riktig så henger loftsbjelkelaget/underkant på takstoler i beslagene som sitter på bjelken?
Det som jeg synes er litt rart er at bjelken ikke helt tydelig hviler på noe, den ligger utenfor skorsteinen og ved siden av veggen under. Veggen går ved den røde streken. Det må sitte fast noe i skorsteinen under bjelken som den hviler på?
Takk for svar! Om jeg forstår det riktig så henger loftsbjelkelaget/underkant på takstoler i beslagene som sitter på bjelken?
Det som jeg synes er litt rart er at bjelken ikke helt tydelig hviler på noe, den ligger utenfor skorsteinen og ved siden av veggen under. Veggen går ved den røde streken. Det må sitte fast noe i skorsteinen under bjelken som den hviler på?
Det mest sannsynlige er at en eller to tverrgående gulvbjelker går fra yttervegg til skorsteinen og trenger en bærende støtte inne ved skorsteinen. Dvs. den synlige bjelken hviler på tilstøtende gulvbjelker og bærer de som "svever i luften" inne ved skorsteinen.
I eldre hus kunne skorsteinen være bærende for bjelkelaget, men det er ikke tillatt nå på grunn av brannfaren.
Hvis bjelken har maaange år på baken så er det antageligvis ikke noe problem, men utsparingene nærmest i bildet har jo betydelig svekket bjelken. Så lenge det er ubenyttet kaldloft så er det stort sett bare bjelkelagets egenvekt + midlertidig personlast når man går der som den skal bære. Skal loftet innredes så trenger kanskje bjelken å forsterkes.
I eldre hus kunne skorsteinen være bærende for bjelkelaget, men det er ikke tillatt nå på grunn av brannfaren.
Hvis bjelken har maaange år på baken så er det antageligvis ikke noe problem, men utsparingene nærmest i bildet har jo betydelig svekket bjelken. Så lenge det er ubenyttet kaldloft så er det stort sett bare bjelkelagets egenvekt + midlertidig personlast når man går der som den skal bære. Skal loftet innredes så trenger kanskje bjelken å forsterkes.
Oi, jeg hadde gått glipp av at det hadde kommet et svar! Takk, da forstår jeg.
Ja noen har jo hakket skikkelig i den, kan jo lure på hvorfor men det får jeg nok aldri svar på 😄
Ja noen har jo hakket skikkelig i den, kan jo lure på hvorfor men det får jeg nok aldri svar på 😄
Et oppfølgingsspørsmål! Har fjernet en vegg som går fra murstocken bort til gavlen som syns på bildene. Tanken var å sette en omtrent lik bjelke som den på bildet fra ytterveggen til murstocken og feste opp bjelkelaget i den slik at vi slipper å ha en avveksling som kommer ned fra taket og ser kjedelig ut. Tanken er å støtte opp i endene med stendere også, samt å feste opp med bjelkesko eller lignende i ytterveggen. Fra murstocken går det ut en smal hylle som er en stein bred og 30-40 cm lang som den kan hvile på i den enden. Er ikke noen kjempelang strekning det gjelder, ca 2,5 m. Hva tror dere om det?
Nå kom jeg på hvorfor det er utskjæring i bjelken. Stigen til loftet havner der når man feller opp luken, antar at den må ned en bit for at luken skal lukkes.A Amatörtorparen skrev:
Beste svar
Prinsipielt avhenger dimensjonen/bæreevnen til en avvekslingsbjelke/bjelke av lasten den skal bære. En første generell tommelfingerregel bør vel være at en bærende bjelke/bjelke bør være minst i samme dimensjon som de spilene den skal hjelpe, og normalt grovere enn det. Deretter avhenger det av spennvidden for bjelken. Jo større spennvidde desto mer robust bjelke. 2,5 m er ikke så lang spennvidde, men antakelig skal den da bære minst to takbjelker? Hvor mye last de bærer, avhenger i sin tur av hvor lang spennvidde de har. Hvis det er et gammelt hus, så kanskje takbjelkene er 5x6" og har en spennvidde på 5-6m? Bjelkelaget er antakelig ikke så tungt, så en gjetning er at en bjelke på kanskje 5x8" fungerer. Merk at dette bare er grove gjetninger. Alt avhenger av forutsetningene i huset ditt. Og, selvfølgelig er det også avgjørende at innfestningsendene også klarer å ta lasten og dens konstruksjon ned til bakken. Det er slike ting man trenger konstruktører til, som på stedet kan se alle relevante eksakte forutsetninger og deretter ut fra det beregne hva som kreves..A Amatörtorparen skrev:Et oppfølgingsspørsmål! Har fjernet en vegg som går fra skorsteinen bort til gavlen som syns på bildene. Tanken var å sette en omtrent lik bjelke som den på bildet fra ytterveggen til skorsteinen og feste opp bjelkelaget i den, slik at vi slipper å ha en avveksling som kommer ned fra taket og ser kjedelig ut. Tanken er å støtte opp i endene med spiler også, samt å feste opp med bjelkesko eller lignende i ytterveggen. Fra skorsteinen går det ut en smatt som er en stein bred og 30-40 cm lang som det kan hvile på i den enden. Det er ikke en særlig lang strekning det er snakk om, ca 2,5 m. Hva synes dere om det?
Nå har vi gjort avvekslingen på loftet! I den beste av verdener skulle vi så klart ha engasjert en konstruktør, men det er ikke aktuelt for oss akkurat nå.
Det ble to stykker 45*220, det matcher ikke helt med det resonnementet som @Oldboy fører i innlegget her ovenfor, men vi har tynnere bjelker så tror det fungerer uansett. Endene hviler dels oppå ytterveggen, ytterveggen er smalere på loftet så det gikk å sette dem på den, samt på en regel vi har satt på veggen under. På den andre siden finnes det en murt ting som går ut fra murpipa, 1 stein bred og ca 30 cm dyp som den indirekte hviler på. Det er bjelke imellom.
Jeg begynte med å henge opp med spikerbånd, men synes ikke det gikk å stramme tilstrekkelig hardt så det ble beslag også.
Tusen takk for hjelpen!
Det ble to stykker 45*220, det matcher ikke helt med det resonnementet som @Oldboy fører i innlegget her ovenfor, men vi har tynnere bjelker så tror det fungerer uansett. Endene hviler dels oppå ytterveggen, ytterveggen er smalere på loftet så det gikk å sette dem på den, samt på en regel vi har satt på veggen under. På den andre siden finnes det en murt ting som går ut fra murpipa, 1 stein bred og ca 30 cm dyp som den indirekte hviler på. Det er bjelke imellom.
Jeg begynte med å henge opp med spikerbånd, men synes ikke det gikk å stramme tilstrekkelig hardt så det ble beslag også.
Tusen takk for hjelpen!
Spikerbånd er ubrukelige til å henge opp annet enn ventilasjonsrør. De ryker for ingenting, så skikkelige beslag er et must.A Amatörtorparen skrev:
Går ut fra at reglene er sammenbundet/spikret/skrud/limt. Det øker bruddstyrken med et grovt sammenhengende trestykke sammenlignet med to ikke sammenkoblede tynne regler selv om det i teorien ikke gjør noen forskjell. (Kommer av at tre er et naturmateriale med defekter, slik som for eksempel kvister som reduserer bæreevnen. Jo grovere virke desto mindre påvirkning på bæreevnen har en grov kvist siden det er mer friskt tre rundt).
Klikk her for å svare