Har en bekjent som støtte på en slik kabel ved markarbeid, 8 meter fra utsatt område. Han trodde først at det var en høyspentkabel da det lå en jordlinje ved siden av. Strømnettsselskapet hadde ingen kabler på den siden av veien da de sa at det ikke var deres. Strømnettsselskapet dro også ut på stedet for å se på kabelen. Den erfarne utsætteren antok at det kunne være en gammel rikstelekabel.
Scanova sa at deres kabel gikk 8 meter ved siden av. Nærmere veien. Hvorpå min bekjent sa at da klipper jeg kabelen, nei nei sa Scanova og sendte personell umiddelbart. De konstaterer at det er deres kabel som fortsatt delvis var i bruk.

Ledningskollen i all ære men alt henger på dokumentasjon og erfaring...

Se hva jeg hadde. Røret ligger ca 1m fra den røde og oransje.
Kart med linjer viser rørnettverk. Røret er plassert cirka 1 meter fra rød og oransje linje.

Men det stemmer rett bra med at de to går nøyaktig der de er tegnet med, og ikke 1m ved siden av i rør. Gamle innkommende el- og teleledningene sitter i rommet som linjene går inn i og kommer opp i veggen akkurat der.

Jeg er helt sikker på at de skulle dra inn fiberen i et uttegnet 95(?)-rør sammen med tele. Og det ligger ingen nytrukket fiber i dette røret. Jeg finner ikke den lappen eller tegningen som viste det nå dog.

Sist redigert:
Får man Vattenfall til å komme hit og fjerne og krympe igjen endene, eller må man hente inn et saneringsfirma eller elektriker?

Nå etter dager med jakt kom vannfall og tok bort kabelen. Men jeg var ikke hjemme, så faren min overvåket slik at kabelen skulle bli tettet korrekt.
Så nå trenger jeg å tette den i endene selv eller få en ny elektriker dit.
Kan jeg gjøre jobben selv, eller trenger jeg å få noen til å gjøre det riktig? Kjenner du en elektriker? Hvis jeg kan gjøre det selv, hvilke krymp/smelt-hoder kjøper jeg?

Kjøpte sånne man forsegler gulvvarmekabel med i enden. Men matingskablene var grovere enn jeg husket, så de passer ikke på.

Endehatt heter de på Ahlsell, mål kabelen først så du kjøper riktig..
Endekappe, krympehette, ja kjært barn har mange navn....

Ta av plåtband og garn. Mål diameteren på blyet.

Ahlsell, elektroskandia mm har, sikkert også elektrofirmar som driver med industri el.
De andre elektrofirmar kan sikkert få inn.

Agge8080 Agge8080 skrev:
Nå etter dager med jakt kom vattenfall og fjernet kabelen. Jeg var imidlertid ikke hjemme, så faren min overvåket slik at kabelen skulle bli tettet korrekt. Så nå trenger jeg å tette den i endene selv eller få tak i en ny elektriker. Kan jeg gjøre jobben selv eller trenger jeg å få noen som gjør det riktig? Kjenner en elektriker? Hvis jeg kan gjøre det selv, hvilke krymp/smelt-hylser kjøper jeg?
Nei, det skal Vattenfallet fikse. Stor miljøforbrytelse å la en oljekabel stå åpen, så det vil bli ordnet, ikke bekymre deg.

Jeg brøt opp gulvet igjen og rev bort isolasjon og tetningsmasse som var satt dit. Deretter kom vannfall og tettet kablene i endene. Så unødvendig at de ikke gjorde det direkte bare.

• Liker
HSP
  • Laddar…
Agge8080 Agge8080 skrev:
Jeg brøt opp gulvet igjen og rev bort isolasjon og tetningsmasse som var satt på. Så kom vannfall og tettet kablene i endene. Så unødvendig at de ikke gjorde det med en gang bare.
Man kan synes det, men han hadde kanskje ikke utstyr i bilen. De kjører ut og kikker. Sier til deg. Så venter de på din telefonsamtale. OM du ringer da.
Så blir det deres ansvar igjen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.