Hei.

Trenger hjelp til å tyde grunntegningene for huset mitt, som jeg hentet fra kommunen i dag. Da vi kjøpte huset, antok vi at det var en uisolert plate basert på hva takstmannen sa. Det fantes ingen grunntegninger i huset, og forrige eier hadde ikke noe særlig oversikt over slike detaljer. Det eneste som var synlig på tegningene som fantes, var at gulvet var oppfôret (flytende). Forrige eier nevnte imidlertid at platen var ekstra tykk sammenlignet med andre plater.

På disse tegningene ser det imidlertid ut til at det finnes 70mm mineralull under platen hvis jeg leser riktig?

Hva sier ekspertene om en slik plate rent konstruksjonsmessig? Vi skal renovere en del og kommer uansett til å måtte bytte gulv i visse rom. Vil vite om det er verdt å installere et ventilert gulv eller om det er unødvendig. Huset er bygd -83 og det virker i hvert fall ikke som det har vært noen problemer med fukt i huset etter disse snart 40 årene.

Mvh

du leser riktig

Takk for bekreftelsen. Hva innebærer dette? Har jeg en oisolert plate fortsatt eller er den isolert? Halvisolert? Er det fortsatt en risikokonstruksjon? Les jeg riktig at platen er 20 cm tykk over hele platen?

Om man kan stole på notatet så kunne det være en 200mm dobbeltarmert plate, men det er jo ingen formell revisjon, så det er vanskelig å vite om dette stemmer.
Jo mindre isolering, fører til varmere grunn som igjen fører til fuktigere plate. Om det er en risikokonstruksjon eller ikke avhenger litt av hva man tenker å gjøre på platen.

Jeg har ikke tenkt å støpe ned gulvvarme i platen uansett, det blir nok bare besvær. Derimot vurderer vi å bytte til gulvvarme i gulvsponet eller den flytende isoleringen. Nå har altså platen 70 mm isolasjon (steinullplater?) under og også ca 70 mm celleplastisolasjon over, hva innebærer det for temperatur i platen i forhold til bakken og inneluften?

Sidekommentar er at da vi drenerte fantes det mineralulls-tjælisolasjon rundt huset, men den var gjennomvåt og ble fjernet. Dreneringen som var fra byggeåret var en katastrofe da det ikke fantes noe for overvannet, utenom at nedløpsrørene bare sendte ut vannet på bakken så dreneringen måtte ta det i stedet.

Hadde håpet på bedre gehør.. :worried:
Har vi ingen gamle betongstøpere her i forumet som har erfaring med denne mellomvarianten av konstruksjon?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.