8.601 lest ·
22 svar
9k lest
22 svar
Hva feste ribber med?
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Jeg skrev at ts skulle bruke en 1mm større bor enn skruen om ts skulle velge korte skruer. Grunnen til det er at om det er en kort skrue så er det sannsynligvis ikke så mye av skruen som er uutgjenget (i dette tilfellet bør ca. 20mm av skruen være uutgjenget) og da vil det ikke trekke fast stavene ordentlig før skruen er såpass forsenket at det ikke er noen gjeng igjen på skruen i stavene. På hvilken måte er det feil?F fribygg skrev:
Livets harde skole og grunnskolens sløydtimer for en halv mannsalder siden har lært meg at forboring om og når slik trengs skal gjøres med et borr som er mindre enn eller har samme dimensjon som skruen. Forboring skal gjøres til maks 75% av skruens lengde.S Snickarkirre skrev:Jeg skrev at ts skulle bruke en 1mm grovere borr enn skruen om ts skulle velge korte skruer. Grunnen til det er at om det er en kort skrue så er det antakeligvis ikke så mye av skruen som er ugjenget (i dette tilfellet bør ca 20mm av skruen være ugjenget) og da vil det ikke dra fast ribbene ordentlig før skruen er såpass forsenket at det ikke er noen gjenger igjen på skruen i ribbene. På hvilken måte er det feil?
Det finnes sikkert spesialtilfeller og materialer som krever annet, men TS skulle jo ha råd om å feste stakittspiler og i innlegg #6 ga du rådet om å borre med grovere borr enn skrue, noe som er direkte feilaktig ifølge meg, da risikerer TS at skruen ikke har tilstrekkelig med tre å feste i.
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Jeg siktet til å forbore kun ribbene for at skruen skal holde ribbene bedre hvis ts skulle bruke kort skrue og ikke det ribbene skal festes i, kanskje var jeg uklar med det. Ja, hvis man borer med et 1 mm grovere borr i reglene/stolpene som ribbene skal festes i, så vil de jo holde jævlig dårlig
jeg får rett og slett være tydeligere neste gang
og stolpene trenger for øvrig ikke forborets i det hele tatt, heller ikke ribbene hvis det ikke er nærme endetre eller hvis det er korte skruer som sagt.
Jeg slenger inn et tips til da☺️raveper skrev:
Skjulte terrassebordskruer har minimal hode men holder likevel bra.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tfria-skruvar/trallskruvar/trallskruv-005157/
Da hadde jeg brukt skruer med stort hode, disse f.eks.Vermilion skrev:
https://www1.thomee.se/dokument/PD/PRESTANDADEKLARATION TRÄSKRUV BIG DOG C4 LOW.PDF
Klikk her for å svare