Jeg bygger nå et innsynsvern til uteplassen min, men lurer nå på hva jeg skal feste lektene mine med? De er 21x45 mm. Jeg har en slik dykkertpistol fra jula, tror den klarer dykkert på rundt 5cm. Kan jeg bruke den? Hvis ikke, hva skal jeg feste alle lektene med? blir jo en hel del :D

Skrue.

• Liker
Luddis_1 og 1 annen
  • Laddar…
Alt1
Om Du velger skrue, bruk monteringsskruer med stor, flat hode og ikke glem å forbore
Alt2
Du kan også bruke dyckertpickan med lengste spikeren men da bør Du nok komplettere med trelim

Går det galt med alt 2 i dag eller i fremtiden, gå til alt1!

Forbor og skru

en eller to skruer per stolpe?

Kjør på vanlig treskrue med forsenket hode synes jeg. Typ en som er 3-4mm grov og avhengig av hva du fester dem i får du bestemme lengden. Kan være en fordel å bore med en borr som er 1mm grovere enn skruen så drar de bedre om det er korte skruer og mindre risiko for at de sprekker. Det holder med en skrue per stolpe.

S Snickarkirre skrev:
Kjør på vanlig treskrue med forsenket hode synes jeg. Typ en som er 3-4mm grov og avhengig av hva du fester dem i får du bestemme lengden. Kan være en fordel å bore med en borr som er 1mm grovere enn skruen så drar de bedre om det er korte skruer og mindre risiko for at de sprekker. Det holder med en skrue per stolpe.
Om nå TS skal forbore bør det ikke skje med for grov borr.

Skrue, lim, montasjeskrue, dykkert, forbore...
Shit...
Vanlig terrassekrue i rustfritt vil funke. Hvorfor komplisere det.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Om man ikke forborer, i det minste de skruene som sitter mindre enn 5 cm fra lektenes ende, KOMMER lekten til å sprekke og lekten faller av eller bøyer seg. I min verden gjelder det samme for forsenkede skruer. Jeg har prøvd, det holdt i tre måneder, så så det ut som dritt.

• Liker
gbgustaf
  • Laddar…
Så vanlig trallskrue som jeg forborer en per stolpe høres rimelig ut?

Vanlig trallskruv uten forborring er rimelig, og skulle du få for deg å forbore så bruk riktig størrelse på bor.

F fribygg skrev:
Vanlig terrassekrue uten forboring er rimelig, og skulle du få for deg å forbore så bruk riktig størrelse på boret.
Er ikke kyndig på dette området, hvilken størrelse skulle det være? Jeg pleier alltid å bruke et bor som er av samme størrelse som skruen "uten" gjengene er, altså litt mindre.

Vermilion Vermilion skrev:
Er ikke kjent på dette området, hvilken størrelse skulle det være? Jeg pleier alltid å bruke en bor som er av samme størrelse som skruen "uten" gjengene er, altså litt mindre.
Det er vel det riktige ved endeskjøter på terrassebord, men skal ikke behøves på stakittpinner.
Rådet om å forbore med overdim som noen ga kunne muligvis fått deg til å velge feil bor.

Gjør hullet litt mindre enn skruen bare. Du vil merke om det var riktig størrelse når du skrur, det skal gå tregt den siste biten.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Gjør hullet litt mindre enn skruen bare. Du vil merke om det var riktig størrelse når du skrur, det skal gå tregt siste biten.
Som jeg pleier å gjøre da, perfekt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.