Holder på å bygge om et kjøkken i et ca. 100 år gammelt hus som brukes som fritidsbolig.
Når jeg har revet bort det gamle kjøkkenet, er det ca. 30 mm leirpuss direkte mot tømmervegg 150x150 mm. Som grunnlag for kjøkken, hyller og perlespont tenkte jeg å sette opp 15 mm kryssfiner utenpå pussen, som jeg fester i tømmerveggen.
Problemet er at hvis jeg legger på 15 mm kryssfiner utenpå eksisterende puss, havner jeg utenfor dør- og vinduslister som er av gammel antikk modell. Da jeg ser det som litt for stor utfordring å bygge om det, funderte jeg på å fjerne pussen (som delvis er ganske skadet etter riving av kjøkken) og erstatte med noen form for plater (ca. 15 mm) som sammen med kryssfiner 15 mm blir ca. 30 mm. På den måten vil jeg unngå å bygge om både lister og foringer i vinduer og dører. Asfaboard kan være bra men har hørt at det ikke er ideelt å ha innendørs.
Kan jeg gjøre som beskrevet ovenfor, og i så fall hvilken type plate eller annen type platemateriale skal jeg bruke innenfor kryssfineret?
Når jeg har revet bort det gamle kjøkkenet, er det ca. 30 mm leirpuss direkte mot tømmervegg 150x150 mm. Som grunnlag for kjøkken, hyller og perlespont tenkte jeg å sette opp 15 mm kryssfiner utenpå pussen, som jeg fester i tømmerveggen.
Problemet er at hvis jeg legger på 15 mm kryssfiner utenpå eksisterende puss, havner jeg utenfor dør- og vinduslister som er av gammel antikk modell. Da jeg ser det som litt for stor utfordring å bygge om det, funderte jeg på å fjerne pussen (som delvis er ganske skadet etter riving av kjøkken) og erstatte med noen form for plater (ca. 15 mm) som sammen med kryssfiner 15 mm blir ca. 30 mm. På den måten vil jeg unngå å bygge om både lister og foringer i vinduer og dører. Asfaboard kan være bra men har hørt at det ikke er ideelt å ha innendørs.
Kan jeg gjøre som beskrevet ovenfor, og i så fall hvilken type plate eller annen type platemateriale skal jeg bruke innenfor kryssfineret?
Sist redigert:
Jeg tror at det beste, billigste og peneste og enkleste er å beholde pusset/leirklining, reparere det som er ødelagt.
Om du f.eks. velger IKEA kjøkken festes sånne på skinner som går utmerket å skru i det underliggende tømmeret i ditt tilfelle.
Om du f.eks. velger IKEA kjøkken festes sånne på skinner som går utmerket å skru i det underliggende tømmeret i ditt tilfelle.
Takk for svar.F fribygg skrev:
Jeg er enig med deg, men dels trenger jeg å ha et fastere materiale utenfor den eksisterende pussen, f.eks. for å spikre perlestaff i. Det blir ikke veldig pent å feste den med 4-tommers spiker 😉 og så vil jeg unngå ombygging av karmer/foringer i vinduer og dører, men likevel beholde noe som tilsvarer pussens 30 mm tykkelse. Der tenker jeg 15 mm kryssfiner og "noe" på 15 mm mellom tømmer og kryssfiner. Spørsmålet er bare hva?
Takk for svar.F fribygg skrev:
Med dagens leirklining på 30 mm har jeg margin for karmer/smyg når jeg setter perlestaffpanel.
Om jeg erstatter leirklining 30 mm med board 15 mm og kryssfiner 15 mm blir det fortsatt 30 mm som jeg har i dag. Da får jeg plass med perlestaffpanel uten å gå utenfor karm.
Jeg har snudd på spørsmålet 100 ganger i hodet mitt og jeg er inne på noen form for plate/board og kryssfiner. Mitt spørsmål er hva slags plate skal jeg ha?
Pärlefonten kan du montere med panelklips og lengre skruer (Om du vil beholde lerkliningen og slippe å sette plater dvs)
https://shop.byggahus.se/products/p...Dz5BSDb_LUZmneno_zYujAaBzwP7MA7xoClJ8QAvD_BwE
Skulle jeg rive dän og erstatte lerkliningen hadde jeg valgt plyfa + gips..
https://shop.byggahus.se/products/p...Dz5BSDb_LUZmneno_zYujAaBzwP7MA7xoClJ8QAvD_BwE
Skulle jeg rive dän og erstatte lerkliningen hadde jeg valgt plyfa + gips..
Klikk her for å svare