Skal bygge en benk i garasjen av bl.a. to ca 18 mm sponplate (limskrudde) samt en herdet masonitt (limt på spon) som overflatelag.
Finnes det fordeler med å velge OSB i stedet for spon?
Finnes det fordeler med å velge OSB i stedet for spon?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 162 innlegg
Kjøp en billig oljet eikeskive som overflatelag i stedet. Helt uslitelig og ganske billig på de store byggemarkedene. Min benk er laget av oljet eik 28mm x 600 x 3 meter skrudd sammen med gulvspån 22mm. Ikke limt, for jeg er litt redd for at skiven skal bue seg med tanke på de ulike treslagene. I forkanten har jeg en 50x50x5mm vinkeljern felt inn. Eikeskiven kostet 890,- på Hornbach. Nå fikk jeg tak i en skive som var kantstøtt i forkant (den som skjules av vinkeljernet) for halv pris, noe som var litt flaks.
OSB brukes som tak plater i USA (i stedet for bjelker), vanligvis 7/16 tommers tykkelse. En 4'x8' plate koster mellom $6-7, så den er ganske billig.
Den har veldig grove fiber og er ikke særlig morsom å jobbe med. Overflaten er ganske grov, så det ville bli vanskelig å få noe overflatebelegg til å feste seg.
Den har veldig grove fiber og er ikke særlig morsom å jobbe med. Overflaten er ganske grov, så det ville bli vanskelig å få noe overflatebelegg til å feste seg.
Klikk her for å svare