Hei,

Har begynt å renovere kjelleren min. På en av ytterveggene er det en vevd tapet som jeg har begynt å fjerne. Bak tapetet sitter et slags porøst materiale som nesten virker som en type plate. Bak det er det noe som ser ut som en masse treflis. Hva er dette materialet? Hva slags plate er det som sitter ytterst? Må jeg fjerne hele platen eller holder det med å bare fjerne tapetet? Skal legge til at jeg er helt novise med hus og konstruksjon. :)

// Philip

• En delvis fjernet vevd tapet avslører et porøst materiale bak på en kjellervegg under renovering.
  • Kjellervegg med delvis avrevet veggteppe, avslører grått, porøst materiale bak og tekstur lik treflis.
  • Vägg med delvis borttagen tapet, exponerar ett poröst material och träflis bakom; frågeställning om materialets natur och renovering.
  • En hull i en gulnet vegg viser et porøst materiale og tremateriale bak en vevd tapet i en kjeller under renovering.
Det er träullit, ikke fjern det.

• Liker
PhilipLj og 1 annen
  • Laddar…
C
Og det utenpå träulliten er puss, dvs. ikke noen plate.

• Liker
PhilipLj
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Og det utenpå treulliten er puss, dvs. ikke noen plate.
Takk for svar! Forstår jeg riktig da at man kan lagningspusse på disse hullene, få bort tapeten og male med silikat f.eks.? Takk

C
P PhilipLj skrev:
Forstår jeg det riktig at man kan lappe på disse hullene, få bort tapetet deretter og male med silikat f.eks.?
Absolutt, men sannsynligvis et helvete å få bort tapet, sparkel og maling ned til ren puss.
Nok for at du tenker riktig når det gjelder kjellervegger, men finnes det noen fuktproblematikk du trenger å løse?

C cpalm skrev:
Absolutt, men sannsynligvis et helvetesjobb å få bort tapet, sparkel og maling ned til ren puss.
Du tenker nok riktig når det gjelder kjellervegger, men er det noe fuktproblematikk du trenger å løse?
Ja, har forstått det dessverre.. nja, høy luftfuktighet om sommeren, men ikke direkte som vises på vegger i hvert fall. En liten 2x5cm der tapetet hadde sluppet og bulet ut litt. Men kanskje satser på å få bort det på noen steder og så kjøre på?

C
P PhilipLj skrev:
Men kanskje satser på å fjerne det på enkelte steder og så bare kjøre på?
Det jeg tenker er at det dels er meningsløst å male med en farge som "puster" maksimalt hvis det finnes et mer eller mindre diffusjonstett mellomliggende sjikt. Dels at en ekte silikatfarge kun fester seg på mineralsk underlag, dvs. ren puss, og da er det ganske nøye hvis det skal bli bra. Du kan bruke en hybridfarge med silikat + akryltilsetning, men hvis du uansett ikke kan oppnå en maksimalt diffusjonsåpen overflate kan man kanskje tenke seg andre alternativer også.

• Liker
PhilipLj
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det jeg tenker er at det dels er meningsløst å male med en farge som "puster" maksimalt om det finnes et mer eller mindre diffusjonstett mellomliggende sjikt. Dels at en ekte silikatfarge kun fester på mineralske underlag, dvs. ren puss, og da er det ganske viktig om det skal bli bra. Du kan bruke en hybridfarge med silikat + akryltilsetning, men om du uansett ikke kan oppnå en maksimalt diffusjonsåpen overflate kan man kanskje tenke seg andre alternativer også.
Takk for hjelpen!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.